Odense med forsøg: "Slår ring om kulturen med tolærerordning, så den ikke forsvinder i sygemeldinger"

Med målrettede millioner vil Odense Kommune skabe en ny kultur for tolærerordninger, så de ikke løber ud i sandet i dagligdagens udfordringer med sygemeldinger, kurser og lejrskoler. I første omgang er Ejerslykkeskolen udvalgt til forsøgsordning.

Publiceret

Det handler ikke om at vise, om tolærer-ordninger og co-teaching er en god idé. For det er der slet ingen tvivl om, og det har ”masser før os vist, at det er”, som rådmand for Børn og Unge i Odense Kommune Susanne Crawley Larsen (R) udtrykker det.

Med et nyt forsøg vil Odense Kommune med en millioninvestering over de næste tre skoleår derimod undersøge, om det er muligt at skabe en helt ny kultur om tolærerordningerne, så de ikke nedprioriteres i skolernes daglige udfordringer med sygemeldinger eller lærere, der er fraværende på kurser eller lejrskoler.

”Lige så naturligt, som når man i dag står med en lærer, der er syg og skal have en vikar ind, lige så naturligt skal det også være, at man skal have en vikar ind, hvis man står med en ordning med to lærere, og den ene er syg. For os har det været vigtigt at skabe en kultur om det og undersøge, hvor langt man egentlig når, hvis man slår ring om kulturen med tolærerordning, så den ikke forsvinder i sygemeldinger eller hvad det nu kan være, der gør, at det i praksis alligevel ikke er en tolærerordning”, forklarer rådmand Susanne Crawley Larsen.

For os har det været vigtigt at skabe en kultur om det og undersøge, hvor langt man egentlig når, hvis man slår ring om kulturen med tolærerordning

Børn og Unge i Odense Kommune Susanne Crawley Larsen

"Nu får vi et billede af, hvor langt vi egentlig kan drive det, hvis vi gør det ordentligt og prioriterer det højt”, siger rådmanden.

Ofte svært at holde øje med pengene

Ligesom utallige skoler over hele landet har mange af Odenses 34 folkeskoler allerede benyttet sig af den nye frihed i kølvandet på corona til at gøre skoledagen kortere og i stedet iværksætte flere tolærerordninger.

”Men her laver vi noget, som er lidt mere kontrolleret. Når man giver folkeskolen penge til at løse en opgave, er det evige dilemma jo altid, at det er utroligt svært at holde øje med, om pengene er blevet brugt, som de skulle. Nu får vi et billede af, hvor langt vi egentlig kan drive det, hvis vi gør det ordentligt og prioriterer det højt”, siger rådmanden.

Tirsdag besluttede hun og de øvrige politikere i Odenses børne- og ungeudvalg på baggrund af ansøgninger fra en stribe skoler at vælge Ejerslykkeskolen til forsøget, der finansieres med to millioner kroner om året de næste tre år.

Fokus på sprog, naturfag og filosofi

I sin ansøgning havde Ejerslykkeskolen, der har mange tosprogede elever, fokuseret på, at en tolærerordning skal bruges på at styrke læsning og sprog i alle fag med særligt fokus på overgangene på 4. og 7. klassetrin.

Derudover skal der fokuseres på naturfag og filosofi. 4. og 7. klassetrin skal undervises i ’filosofi i skolen’, hvor tolærerordningen vil gøre det muligt at dele klasserne.

”Deres ansøgning var god. De har valgt to årgange, hvor man rykker fra indskoling til mellemtrin og fra mellemtrin til udskoling – typisk tidspunkter, hvor man skifter sine lærere og får nye fag, og hvor nogle elever kan være i risiko for at blive tabt, hvis der ikke sker noget særligt. Det er også vigtigt, at der bliver tale om en kontinuerlig indsats, så det ikke kun er noget, der kommer forbi i 14 dage”, siger Susanne Crawley Larsen.

Bag udvælgelsen ligger ikke kun, at Ejerslykkeskolen har vist sig at have en løfteevne, der ”understøtter social mobilitet blandt elevgrupperne” – altså at skolens elever har klaret afgangsprøverne bedre end andre elever med samme socioøkonomiske baggrund.

”Vi har også lagt vægt på, at de gerne vil dyrke faget filosofi. Det er et vigtigt fag for mange af os, fordi det er så alment dannende. Det giver børnene et sprog for nogle nuancer, som mange af dem ikke har et sprog for. At tage det ind i den her tolærerordning synes vi er ret spændende”, siger Susanne Crawley Larsen.

Anbefaler at ordningen bliver til co-teaching

Forvaltningen i Odense anbefaler nu, at Ejerslykkeskolen arbejder målrettet med metoden om co-teaching i tolærer-lektionerne, ”så samarbejdet kvalificeres og indsatsen får mest mulig effekt for elevernes læring og trivsel”.

”Co-teaching er en undervisningsform, hvor en lærer og en anden lærer/resurseperson har fælles ansvar for planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisningen for alle elever i en klasse”, lyder det i den kommunale indstilling til forsøgsordningen.

Her fremgår det også, at medarbejderne skal tilbydes et kompetenceløft i metoden co-teaching i en række workshops.

Sammen med skolens ledelse vil forvaltningen nu følge forsøgsordningen tæt – med fokus på både læring og trivsel.

Men allerede nu understreger rådmand Susanne Crawley Larsen de politiske ambitioner:

”Det er helt sikkert intentionen, at det her på et tidspunkt skal kunne omfatte alle 34 folkeskoler”.