Anmeldelse
Reform 2000
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Erhvervsuddannelsesreformen er gennemført per 1. januar 2001, og over hele landet skal de ældste elever og deres forældre
forholde sig til ikke bare nye betegnelser, men også egentlige indholdsmæssige ændringer på alle erhvervsuddannelserne. Ansvar
for egen læring, kontaktlærerordning, logbog, personlig uddannelsesbog, uddannelsesplan og individuelle forløb på grundmodulet
er nye tiltag, som eleverne møder på teknisk skole og på handelsskolen. For at tydeliggøre disse ændringer, så de er kendt af
eleverne og deres forældre, lærerne og skolevejlederne forud for selve valgsituationen, har Danmarks Radio med støtte fra
Undervisningsministeriet og Industriens Uddannelsesfond produceret denne video om de seks indgange til de tekniske
uddannelser og om de merkantile uddannelser. Videoen består af en introduktionssekvens, der i et kvikt tempo lader unge
mennesker på uddannelsesstederne fortælle om de mange muligheder. Dernæst fortælles der om hvert enkelt hovedområde og
de erhvervsfamilier, der hører til der. I introduktionen omtales en række temaer, såsom kontaktlærerordning og meritmuligheder.
Temaerne tages så efterfølgende op i hoveddelene. Alt sammen personliggøres ved at lade navngivne unge fortælle om deres valg
af uddannelse og deres overvejelser forud for valget. Herved bliver der fortalt mange væsentlige pointer om vejen frem mod et
valg af uddannelse. Her er der meget stof til samtaler i klasserne og med elever og forældre. Fortælleformen er ung og ligeud.
Der filmes i bedste reklamefilmstil med hurtige klip, skæve og frække kameravinkler og med humor som indfaldsvinkel, men det
kipper ikke over og bliver trættende. Det er faktisk både underholdende og seriøst, og stilen passer til målgruppen. Ud over det
factsbetonede kerneindhold lægges der vægt på at få mange oplysninger med, som de unge måske ikke umiddelbart har tænkt
over. For eksempel oplysninger om skolehjemsplads ved ophold i andre byer, om praktik i udlandet, hvor man i videoen følger
en ansættelsessamtale i London, og om meritmuligheder undervejs. Det er ikke det forkromede overblik med grafik og plancher,
der tilbydes, men det kan man få andre steder. Det er otte gode udsendelser, der er til rådighed her. De varer cirka en halv time
hver, så der er stof til en grundig gennemgang med fokus på de enkelte områder. Videoen kan bruges i klasserne, på
forældremøder og lignende, når skolevejlederen og klasselæreren og andre er tæt på de unges valgsituation.