Musiklærer og musikskoleleder vinder Dansk Musiker Forbunds hæderspris

Mangeårig leder af Roskilde Musiske Skole Tom Henriques er den første ikke-musiker til at vinde prisen. Den modtager han blandt andet for at have etableret samarbejde mellem musikskolen og folkeskoler.

Publiceret Senest opdateret

For første gang nogensinde går Dansk Musiker Forbunds hæderspris i 2022 ikke til en musiker.

Anerkendelsen tilfalder Tom Henriques, der er uddannet musiklærer fra Holbæk Lærerseminarium og mangeårig leder af Roskilde Musiske Skole.

“Tom har et unikt blik for andre menneskers talenter og kompetencer, og opdager dem ofte før de selv gør. Det har gjort ham til en succesfuld leder af Roskilde Musiske Skole. Han formår at få mennesker omkring ham til at se deres eget potentiale, og han sætter de rette mennesker sammen, så musikken bare spiller,” begrunder forperson i Dansk Musiker Forbund Søs Nyengaard valget.

Alle tidligere modtagere af Dansk Musiker Forbunds hæderspris er musikere, og listen tæller blandt andet Lars Lilholt, Pierre Dørge, Lars Ulrich, Gnags, Kashmir og Palle Mikkelborg.

Tom Henriques, der som 67-årig stoppede som leder af Roskilde Musiske Skole i 2020 på grund af en muskelsvindssygdom, erklærer sig over for folkeskolen.dk/musik stolt over at have modtaget prisen.

Selv mener han ikke, at han personligt har gjort så meget andet end at være god til at lægge nogle ideer på et bord, som han har samlet de rigtige mennesker omkring, som han beskedent siger.

Har skabt samarbejde mellem musik- og folkeskoler

Et af resultaterne er et formaliseret samarbejde mellem Roskilde Musiske Skole og kommunens folkeskoler, som er etableret som led i en strategi om at gøre Roskilde til musikby.

Det betyder blandt andet, at der er obligatorisk rytmik i alle børnehaveklasser, og at der er etableret en musikklasse på Østervangskolen.

”Vi har fået skabt nogle velfungerende døre ind i folkeskolen. Inden da har jeg faktisk forsøgt at etablere samarbejde med folkeskoler, men de er ofte ikke blevet til noget, fordi folkeskolerne ikke har haft råd til at betale for det”, siger han.

Derfor er hans råd til musik- og folkeskoler, der vil gå Roskilde-modellen i bedene da også meget simpelt: Samarbejdet skal være præget af gensidig respekt og tillid, og det betyder, at folkeskolerne skal sætte resurser af.

”Jeg har oplevet, at man trak lærere ud af fællesprojekter igen, fordi man ikke havde råd til at give dem timerne. Hvor agendaen måske nærmere har været, at man har manglet musiklærere og set musikskolen som et sted, man kunne hente gratis arbejdskraft”, siger han.

Lykkes det til gengæld at lave et fast samarbejde, hvor musikskolelærerne kan koncentrere sig om det, de er gode til, og personalet på skolerne yder deres del, er der store gevinster at hente, påpeger Tom Henriques.

”Musikken er en af de korteste veje til begejstring, og begejstring er vigtig både i musikskolen og folkeskolen. Får dygtige musikskolelærere og dygtige folkeskolelærere som pædagogiske tovholdere lov til at udvikle samarbejdet sammen, skaber man reel udvikling, hvor et plus et bliver mere end to”, siger han.