Matematik: Skræl et løg - og find X

23-årig arkitektstuderende vandt konkurrence om at lave den bedste matematikvideo til 9. klasse. At løse en ligning er ligesom at skrælle et løg. Til sidst når man ind til X i ligningen, forklarer han i videoen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagbladet Ingeniøren udskrev i januar en konkurrence om at producere den bedste matematikvideo til elever i 9. klasse. Vinderen blev "Kunsten at isolere X", der er lavet af arkitektstuderende Jeppe Lange. Han har vundet en bærbar PC, en tegneplade og software til en værdi af omkring 10.000 kroner.

Konkurrencen er en del af Ingeniørens store tema om matematik. I alt fik fagbladet 22 videoer om matematikformidling fra ingeniører, studerende og lærere. Især mange lærerstuderende deltog i konkurrencen.

9.klasser i dommerpanelet

Dommerpanelet bestod af flere eksperter - blandt andet to 9. klasser. Den ene klasse pegede netop på løg-videoen som den bedste.

"Den er matematisk letforståelig og har en rigtig god opstilling med fine billeder i sproget", lyder elevernes begrundelse.

"Eleverne i 9. klasserne på Store Magleby Skole er særligt glade for videoerne lavet af lærerstuderende. 9.A er glade for "Trigonometri i enhedscirklen", da de fire kommende matematiklærere får afdækket begreber godt, gør det meget let forståeligt og har givet videoen en rigtig god opbygning", skriver Ingeniøren på www.ing.dk

"9.B kan godt lide videoen "Introduktion til reduktion" og har også forelsket sig i videoen, hvor tre lærerstuderende leger med de mystiske fibonaccital og forunderlige arealer", skriver Ingeniøren.

Mange gode videoer

Den ene af dommerne er Morten Misfeldt er lektor på DPU. Han fremhæver også nogle af de lærerstuderende, der har produceret videoen "Den udbredte misforståelse".

"Ud i skolen med dem i en fart. Det er sjovt, at vinkelsummen i en trekant italesættes som en udbredt misforståelse, fordi det "kun" gælder i en euklidisk geometri", siger Morten Misfeldt til www.ing.dk

Han peger på videoen "Kunsten at isolere X" som vinder, fordi det er anderledes matematikformidling.

"Videoens Jørgen Clevin fast-forward æstetik er skæg og fængende. Den anvender billeder og metaforer på en sjov måde, og den behandler noget vigtigt på en måde, der måske fænger hos nogle elever, der ikke normalt er glade for matematik", siger han til Ingeniøren.

Vinder: Tempoet skal holdes højt

Vinder Jeppe Lange er selv meget glad for matematik og har i flere år hjulpet gymnasieelever med matematik. Han har lagt mærke til at nogle elever bedre husker former og matematiske relationer, hvis de kan koble nogle billeder på problemerne - som løget i videoen.

Jeppe Lange mener, at børn i dag er kræsne, og at der skal arbejdes for at holde dem fanget.

"Børnene bombarderes med indtryk fra tv og internet og er derfor meget mere vant til at omstille sig, end man var for bare 20 år siden. Hvis man skal holde deres interesse fanget, er man derfor nødt til at gøre andet end bare tegne sorte tal på hvidt papir", siger Jeppe Lange.

"Det gælder om at holde tempoet oppe uden at gå på kompromis med pædagogikken", siger han.

Hans video vandt på trods af at den overskred rammen på fem minutter. Mange af videoerne er lidt længere.