Debat

Vi skal ikke splitte samfundsfag til atomer og udkrystallisere læringsmålene om privatøkonomi, mener debattør Daniel Panduro.

Replik: Privatøkonomi er allerede på skemaet - det hedder samfundsfag

I et debatindlæg på folkeskolen.dk efterlyser børne- og ungechef i Danske Bank, Anne Juel Jørgensen, at økonomisk dannelse kommer på skoleskemaet. Men det findes allerede - i form af samfundsfag, lyder det fra adjunkt Daniel Panduro fra Københavns Professionshøjskole. 

Publiceret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Når Anne Juel Jørgensen fra Danske Bank skriver i et debatindlæg på folkeskolen.dk, at der på hendes juleønskeliste står et nyt fag, 'Privatøkonomi', kan jeg berolige hende: 

Der er allerede et obligatorisk fag i skolen, der behandler spørgsmål om privatøkonomi, budgetlægning, financial literacy og finansiel dannelse. Det fag hedder samfundsfag. 

Løsningen på de udfordringer, hun skitserer, er ikke at splitte skolens vigtigste fag til atomer og derved udkrystallisere læringsmålene om privatøkonomi. Nej, for når udfordringen består i, at alt for mange samfundsfagstimer (16,4 procent) læses af lærere, der ikke har kompetence til det, at det er svært at opdrive gode, tidssvarende lærermidler om privatøkonomiske problemstillinger og at samfundsfagslærere alt for ofte står bagest i køen, når der uddeles midler til faglig opkvalificering, må løsningen være at opprioritere det fag, der styrker elevernes økonomiske kompetence: samfundsfaget.

Vi bør udvide samfundsfaget

Når undervisningsministeren ikke ønsker at agere julemand og give Anne Juel Jørgensen det, hun ønsker sig allermest, er det ikke alene, fordi vi ikke har plads til et ekstra fag i skolen. Vi kunne bare nedlægge noget af det der understøttende undervisning, som meget få har forstået meningen med - det tænker jeg er det mindste problem. Nej, det skyldes vel mere, at privatøkonomi allerede står på lærernes liste over emner, der skal undervises i.

Hvis Anne Juel Jørgensen og Danske Bank ville gøre skolen og dermed eleverne en tjeneste, skulle de i stedet arbejde for at udvide det fag, der allerede klæder eleverne på til at blive kompetente, demokratiske og økonomisk bevidste borgere. Lad os udvide samfundsfaget, så eleverne allerede diskuterer privatøkonomi, lommepenge, gæld, demokrati og venskab i 7. klasse og på mellemtrinnet. Vores søsterfolk i Sverige og Norge gør det allerede, så vidt jeg kan forstå, med ret stor succes.

Så selvom jeg heller ikke vil give Anne Juel Jørgensen og Danske Bank det, der står øverst på deres ønskeseddel, kan de få undervisning i de samme kompetencer, de samme mål, i en lidt anden indpakning. 

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk