Jacob Mohr Jensen lærerstuderende traineelæreruddannelsen UCL
Jacob Mohr Jensen har skiftet univesitetet ud med en traineelæreruddannelse og er flyttet til Middelfart for at være tættere på både den efterskole, han er ansat på og læreruddannelsen i Jelling.

Jacob er lærer på en efterskole, mens han uddanner sig til lærer

Fast arbejde på en skole, SU og en læreruddannelse. Alt sammen på samme tid. Det er realiteten for de studerende, der vælger en traineelæreruddannelse. Det har Jacob Mohr Jensen, som i sommer begyndte på en ny type traineeuddannelse, der favner bredere.

Publiceret

Egentlig læste Jacob Mohr Jensen idræt og matematik på Aarhus Universitet. Men da han stod med et bachelorbevis i hånden, vidste han, at han ville blive klogere på lærerfaget.  

"Jeg er ret sikker på, at hvis jeg havde søgt mere, kunne jeg godt have fået en stilling som efterskolelærer et sted. Jeg vil bare gerne have det lærerspecifikke med i mit arbejde, og derfor har jeg valgt at tage læreruddannelsen også", lyder det fra Jacob Mohr Jensen. 

”Jeg har i lang tid tænkt, at jeg gerne ville være højskole- eller efterskolelærer. Så jeg var klar til at skifte retning. Først tænkte jeg på meritlærerstudiet, men så opdagede jeg, at Vejle Kommune har et samarbejde med UCL, hvor man kan studere og arbejde samtidig”, siger Jacob Mohr Jensen.

Han har været skiinstruktør, undervist i gymnastik og været vikar på den friskole, han selv gik på som barn. Han er 28 år.

”Men jeg har aldrig prøvet at være fastansat lærer”, siger han. ”Mange lærerstuderende oplever, at der er et stort spring fra at være studerende til at være lærer. Men når vi sideløbende er på skolen, skaber det god forbindelse mellem praksis og teori. Det vi lærer, kan vi bruge som lærer”.

Svært at skaffe skoler

UCL Campus Jelling begyndte sidste år på en ny måde at tilrettelægge skolebaseret uddannelse, som de kalder traineeuddannelsen, oplyser teamkoordinator for indholdsteamet Kommunikation og Markedsføring hos UCL Kasper Duus. 

Tidligere har UCL samarbejdet med specifikke kommuner. Eksempelvis har uddannelsen samarbejdet med Fredericia Kommune siden 2017, hvor de traineestuderende har haft ansættelse på en folkeskole i Fredericia.

Men UCL Jelling har haft mange henvendelser fra ansøgere, som enten boede langt fra Fredericia, og derfor gerne ville arbejde på en skole tættere på deres hjem, og eller ønskede at prøve andre skoleformer end folkeskoler. 

Derfor har UCL Jelling fra 2023 studerende, som er ansat på både folkeskoler, friskoler, i FGU-regi, specialskoler og på efterskoler.  Sidste år blev 17 studerende optaget på traineeuddannelsen, men UCL Jelling oplyser, at flere kunne være blevet optaget, hvis der var flere skoler, der var interesseret i ordningen. Fredericia Kommune har haft mellem 15- 30 om året, men økonomiske udfordringer gør, at kommunen har valgt ikke at slå trainee-stillinger op.

Det får man på traineeuddannelsen

  • Hands on-erfaring fra dag 1.
  • Fast ansættelse i traineestilling på en skole svarende til ca. 25 procent af normal arbejdstid i hele uddannelsestiden.
  • Løn + SU i 4 år.
  • Særlig støtte fra en mentor på uddannelsen.
  • Stærk kobling mellem teori og praksis.

Kilde: UCL

Drømmen om efterskole

For Jacob Mohr Jensen var tidspunktet for at søge ind på læreruddannelsen perfekt, fordi han kunne udleve sin drøm om at være lærer på en efterskole. Han søgte ind på læreruddannelsen i Jelling og søgte samtidig jobbet på Aagaard Efterskole og fik begge dele.

Traineeuddannelsen på UCL varer fire år. Man får fast ansættelse på en folkeskole svarende til omkring 25 procent af en stilling med løn. Og så får de studerende også SU, en mentor og ikke mindst en stærk kobling mellem teori og praksis.

Det sidste betyder meget for Jacob Mohr Jensen.

”Vi har snakket en del om forholdet mellem teori og praksis på første semester. Her er traineestudiet helt perfekt, for man kan se en sammenhæng mellem det, man lærer på studiet den ene dag, og det man gør på skolen den næste. Det er helt sikkert en styrke”.

God kobling mellem praksis og teori

Jacob Mohr Jensen har en 30 procent stilling på efterskolen.

”Studiet er 100 procent. Det tager samme tid, som man ville have som normal studerende. Jeg studerer på uddannelsen mandag, torsdag og fredag, men vores undervisning om fredagen er online. Tirsdag og onsdag er jeg på skolen”, siger han.

”Der er stor fleksibilitet fra studiets side. De andre lærerstuderende har studiedage tirsdage og onsdage. Her har vi et fast arbejdsskema, og derfor skal vi lægge vores studietimer på andre tidspunkter. Men vores undervisere er meget åbne over for, at vi ikke kan læse alle tekster til alle undervisningsgange. Det er ok at være lidt på bagkant”, forklarer han.

”Vi er en broget flok i vores traineegruppe. Mange har erfaringer fra tidligere. Nogle har været i ansættelse på en skole, som så har spurgt, om de ikke ville uddanne sig til lærere, og andre har en anden uddannelse. Derfor er der en god basis for at bidrage til det, vi arbejder med på studiet, selv om man ikke har nødvendigvis har læst alle tekster”.

Jacob Mohr Jensen er netop flyttet til Middelfart for at minimere transporttiden til uddannelsen og efterskolen. Han oplever, at de studerende på uddannelsen har et godt sammenhold. 

”Vi har et godt sammenhold i traineeholdet, men jeg er også superglad for det sammenhold, som jeg er blevet en del af på efterskolen både med eleverne og lærerne".