Pensioneret lærer Erna Stensbjerg og Segen – flygtning fra Eritrea - mødes i snit en gang om ugen i Erna Stensbjergs hjem i Silkeborg. Det sproglige og kulturelle møde er skabt gennem Elderlearn.
Pensioneret lærer Erna Stensbjerg og Segen – flygtning fra Eritrea - mødes i snit en gang om ugen i Erna Stensbjergs hjem i Silkeborg. Det sproglige og kulturelle møde er skabt gennem Elderlearn.

Pensioneret lærer:
”Jeg får udvidet min horisont”

66-årige Erna Stensbjerg har hele sit lærerliv arbejdet med børn og voksne med særlige behov. I dag er hun pensioneret og arbejder som frivillig hos Elderlearn – en socialøkonomisk virksomhed, der matcher seniorer med tilflyttere til Danmark. En gang om ugen mødes hun med Segen fra Eritrea.

Publiceret Senest opdateret

”Det er fantastisk at møde et andet menneske fra en anden kultur. Få indblik og viden – og samtidig have mulighed for at lave et stykke frivilligt arbejde”.

Sådan lyder det fra Erna Stensbjerg på 66 år, som er pensioneret lærer og bosiddende i Silkeborg.

Hun er i gang med at fortælle om sit frivillige arbejde i Elderlearn – en socialøkonomisk virksomhed, der matcher seniorer (65+) med tilflyttere til Danmark.

En virksomhed, der har som formål at skabe meningsfulde, frivillige fællesskaber mellem mennesker på tværs af alder, generationer og kulturer.

Skabt for dels at gøre tilflyttere bedre til dansk og blive bedre integreret via samtaler og møder med danske seniorer. Og dels for at mindske ensomheden blandt såvel danske seniorer som tilflyttere.

FAKTA OM ELDERLEARN

Stiftet i 2017.

Har frem til i dag lavet 2.800 match mellem seniorer (+65) og tilflyttere til Danmark.

Har pt. lavet match mellem seniorer og tilflyttere i 74 kommuner.

Har siden 2017 etableret samarbejder med 16 kommuner.

Er støttet økonomisk af kommuner, statslige puljemidler og private fonde.

Lærer om andres livsgrundlag

En rigtig god ide, hvis man spørger Erna Stensbjerg.

FIRE MÅLGRUPPER

Elderlearn arbejder med fire forskellige målgrupper af tilflyttere:
1. Den største gruppe er personer under uddannelse – især til sundheds- og omsorgsarbejde

2. Flygtninge

3. Kærlighedsimmigranter

4. Expads – personer headhuntet til Danmark

”Man får virkelig sin horisont udvidet, når man som jeg – en 66-årig pensioneret lærer fra Danmark mødes over en samtale med 32-årige Segen – flygtning fra Eritrea”.

”Det er altid givende at møde et andet menneske og lære om andres livsgrundlag. Samtidig kan jeg forhåbentlig være med til at bane vejen for, at Segen får opfyldt sit ønske om at få et job her i Danmark, fordi jeg hjælper hende med at blive bedre til dansk og lærer hende om den danske kultur og traditioner”, siger Erna Stensbjerg.

Mødes over samtaler

Erna Stensbjerg har været frivillig i Elderlearn i knap et år, og siden marts i år har hun været matchet med Segen, gift og mor til to mindre børn – og også bosiddende i Silkeborg.

De to mødes i snit en gang om ugen i Erna Stensbjergs hjem i Silkeborg – over en hverdagssamtale om mad, børn, uddannelse, traditioner og alt muligt andet.

”Vi starter altid med at tale om os selv, men jeg bruger også meget billeder til at snakke og lære ord ud fra. Så vi har talt om alt muligt forskelligt; byer, natur, et køkken, en legeplads – alt, hvad man kan samtale ud fra, som giver Segen et større ordforråd”, forklarer Erna Stensbjerg.

”Af og til har Segen også opgaver med fra sprogskolen, som hun gerne vil have lidt hjælp til, og ind i mellem laver jeg nogle små opgaver blandt andet omkring lyde i det danske sprog. Det er, når lærergenet dukker op”, fortsætter hun.

Stor fleksibilitet

Allerede før Erna Stensbjerg gik på efterløn i august 2018, havde hun besluttet sig for at lave frivilligt arbejde.

For selvom hun var i gang med at afslutte sit arbejdsliv som lærer, følte hun stadig, hun havde masser at bidrage med.

Hun ville bare ikke bindes op på specifikke tidspunkter og dage, så hun og husbonden Jan ikke kunne tage ud på oplevelse i deres autocamper, når det passede for dem.

Erna Stensbjerg vil også have tid til sine to børn, to børnebørn, sin motionstræning, litteraturklub, tyskundervisning og andre interesser – for eksempel går hun også til sølvlodning.

”I det billede passer Elderlearn perfekt til mig. For her bestemmer man selv, og hvis man er væk i en uge, så mødes man bare to gange ugen efter. Netop den fleksibilitet er vigtig for mig. Jeg vil ikke være bundet op på, at andre mennesker er afhængige af mig på samme tidspunkt hver uge”, siger hun.

HISTORIEN BAG

Den socialøkonomiske virksomhed Elderlearn er stiftet af Nicklas Stenfeldt og Andreas Reventlow. Ideen opstod, da Andreas Reventlow læste sociologi og skulle læse et semester i Wien, hvor han skulle have fire fag på tysk. Hans tysk var noget rustent, så han tog til Essen i Tyskland som frivillig på et plejehjem, og han boede samtidig privat hos en ældre tysk dame. Efter én måned i Tyskland var hans tysk ikke længere rustent. Tanken bag Elderlearn er derfor at bygge bro mellem danske seniorer (65+) og tilflyttere, der gerne vil blive bedre til dansk.

Uddannet lærer i 1981

Erna Stensbjerg blev uddannet lærer i 1981 på Th. Langs Seminarium i Silkeborg – med linjefag i dansk, hjemkundskab og speciale C – børn med særlige behov.

Derudover har hun taget speciallæreruddannelsen, har en kandidat i psykologi og en læsevejlederuddannelse.

”Hele mit arbejdsliv har jeg arbejdet med børn og voksne påhæftet rigtig mange navne og betegnelser. Jeg har været med til at starte modtageklasser op i Ikast for flygtninge- og indvandrerbørn. Jeg har arbejdet med ordblinde, været leder af en ordblindeskole, arbejdet med børn med ADHD, autisme og arbejdet med adfærdsvanskelige”, fortæller Erna Stensbjerg.

Bortset fra tre år i udskolingen i en folkeskole har hele hendes arbejdsliv været fokuseret på børn og voksne med særlige behov.

”Jeg har været rigtig glad for at være lærer. Det er det skønneste job. Det er fantastisk at være sammen med børn, unge og voksne. Bibringe dem noget viden, se dem udvikle sig, se dem knække læsekoden og finde ind til de enkeltes lyst og motivation til at lære”.

De sidste år var hårde

I sommeren 2018 valgte hun dog at gå på efterløn – fra sit job som lærer i specialklasserne på Thorning Skole i Silkeborg Kommune.

”De sidste år i folkeskolen var hårde. For med besparelser, inklusion mv. havde vi ikke mulighed for at lave et ordentligt stykke arbejde, og jeg gik tit hjem med dårlig samvittighed over, at jeg ikke kunne levere det stykke arbejde, jeg gerne ville, og som børnene havde krav på”, fortæller Erna Stensbjerg.

Så i en alder af 62 ½ år blev det efterløn. Her i december bliver Erna Stensbjerg pensionist.

Livsbekræftende møder

I forhold til Elderlearn mener Erna Stensbjerg ikke, at hendes lærerbaggrund er en særlig kvalifikation.

”I Elderlearn er det ligegyldigt, hvilken baggrund man har. Man skal bare have lyst til at møde andre og have samtaler med et menneske fra et andet land, og jeg kan kun opfordre andre seniorer til at få en kontakt gennem Elderlearn. For det er meget livsbekræftende”, mener hun.

Det med at lave frivilligt arbejde er ikke nyt for Erna Stensbjerg. For eksempel tilbage i 1980’erne, da hun var med til at starte modtageklasser op i Ikast, lavede hun små madklubber for børnenes mødre – i fritiden.

”Vi havde brug for mødrene i forhold til skolen, men mange af dem var analfabeter, og her var madklubberne en god måde at få skabt kontakt”, fortæller hun.

Powered by Labrador CMS