Anmeldelse

InterView, 2. udgave

InterView, 2. udgave

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er grundbogen over alle grundbøger, når det kommer til at lære at interviewe. Det er en grundbog, der har interesse for mange lærerstuderende som en del af deres arbejde med bacheloropgaven, og også en bog for de lærere, der videreuddanner sig.

Fakta:

Titel: InterView, 2. udgave

Forfatter: Steiner Kvale, Svend Brinkmann

Pris: 398 kroner

Sider: 376 sider

Type: Bog

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Det er også en bog, der læst "rigtigt" har et indhold, der er vigtigt for alle lærere. Undervisning handler jo om at arbejde med styrede dialoger og metoder til at gennemføre varierede dialoger med de lærende på. Hvad er for eksempel forskellen på den undersøgende dialog, den filosofiske dialog og den terapeutiske dialog?

Bogen er en revideret udgave af S. Kvales tidligere bog med samme titel. Nu er Svend Brinkmann - der har skrevet om John Dewey og amerikansk pragmatisme - kommet til. Den nye udgave er ganske meget forandret i forhold til den første udgave, der nu ikke længere anbefales til studerende og bør stilles på depot.

Et godt kneb i bogen er dens anvendelse af mange tekstbokse markeret med orange ramme, så de er nemme at finde. Her er der mange guldkorn at finde for den travle læser, der skimmer for at finde det vigtige, og der er i færd med at løse sit eget problem med "det at interviewe"!

Et grundlæggende begreb i bogen er "interviewhåndværkeren" og de tilhørende beskrivelser af det at interviewe som "håndværk". Det er en spændende tilgang, som mange undervisere på professionsuddannelserne kan lade sig inspirere af i forbindelse med de tanker, der gøres om de studerendes udførelse af undersøgelser af den profession, de er på vej til at træde ind i.