Anmeldelse

Arbejdermuseet

Interaktiv guide for Arbejdermuseet på cd-rom

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Klemmerne, der ligger på Socialdemokraten fra 1868, mangler blot silden, skibsøllen og drammen for at være klar' - en bemærkning, der siger noget om den tid. Men, når det er den eneste oplysning, vi får om skomageren, så er det simpelthen for dårligt!

For at undgå misforståelser: Arbejdermuseet er et glimrende museum, som man med stort udbytte kan besøge med sine klasser - der er udmærkede guider, som man kan hyre til omvisning i en af museets udstillinger for 230 kroner - der er udarbejdet forskellige prima undervisningsmaterialer, som kan købes på museet eller hos Skoletjenesten.

Cd-rom'en lever slet ikke op til denne standard! Der mangler en vejledning i at starte den op, lydkvaliteten er så dårlig, at man hele tiden hører susen, den er ulidelig langsom, da der er et hav af trapper og porte og døre, der skal åbnes og lukkes, og som man ikke kan springe over, animationerne er uhyggeligt primitive, og så videre.

Værst er det nok, at der mangler logik. Der er for eksempel en 'labyrint' for hver etage i museet, som man kan klikke sig ind på. Her ser man en oversigt over værelserne og gangene på etagen og en række røde flag i rummene. Når man så klikker på et af flagene, kommer man ind i det pågældende rum. Problemet er blot, at der ikke er flag for alle de ting, der er på cd-rom'en, og det er umuligt at finde ud af, efter hvilket system udeladelserne er foretaget, så 'labyrinten' funger ikke efter hensigten.

Helt tosset er det med de pile, der er anbragt på hvert billede, og som man skal klikke på for at komme videre. De har fire retninger: op, ned, højre og venstre. Så ville det være logisk, hvis for eksempel op hele tiden betød frem til næste emne, ned tilbage til forrige emne. Men der er ingen logik. På et billede betyder op tilbage og venstre frem - på det næste noget helt tredje. Nogle børn, jeg havde til at afprøve cd-rom'en, kaldte dem meget sigende for 'drillepile'! Disse tiårsbørn morede sig i øvrigt hjerteligt over, hvor primitivt det hele var i forhold til de cd-rom'er, de var vant til. De troede i fuldeste alvor, at den var lavet som 'pip-pip' - deres udtryk for karikatur.

Problemet er imidlertid primært, hvad vi skal med denne cd-rom? Det anføres, at den er 'et fremragende hjælpemiddel for dem, der for eksempel i undervisningssammenhæng vil forberede et besøg på museet . . .' Det passer i hvert fald ikke.

Det anføres også, at den er produceret som led i et efteruddannelsesprojekt. Hvilken karakter, jeg ville give for resultatet, skal jeg undlade at skrive. Med det må bero på en misforståelse, at den er blevet mangfoldiggjort.