Signe Halldorsson blev uddannet fra læreruddannelsen i København i sommer.

Nyuddannet lærer: ”Lige nu skal al min energi lægges i jobbet”

Kreative fag, to-lærer-ordning og et job tæt på hjemmet var på ønskelisten, da nyuddannede Signe Halldorsson søgte lærerjob. Efter første dag på Skolen ved Sydhavnen har hun ro i maven og forventningerne i top.

Publiceret

”Overvældende”.

Sådan den lyder den spontane reaktion fra lærer Signe Halldorsson efter første dag som lærer på Skolen ved Sydhavnen i København.

Egentlig havde hun drømt om at blive efterskolelærer, men da hun så fagkombinationen i jobbet på Skolen ved Sydhavnen, var hun ikke i tvivl om, at hun skulle søge.

”Jeg søgte jobbet, fordi der stod, at jeg kun skulle undervise i kreative fag. Jeg har madkundskab, håndværk og design og musik. Jeg er kun uddannet i madkundskab, men skolen prioriterer de kreative fag højt, så de har to lærere i de fag”.

Men hun er lidt i tvivl, om der nu også er to lærere i alle lektioner.

”Det er der, så vidt, jeg har forstået. Men jeg er lige startet i går”, siger hun, da folkeskolen.dk fanger hende på cyklen på vej til arbejde.

Mest urolig er Signe Halldorsson for musik.

”Det skal nok blive fedt. Jeg har lavet meget teater og sunget i kor. Jeg skal være med som ekstralærer, og jeg skal nok også kunne bidrage med noget”, siger hun.

Lidt anderledes har den nyuddannede lærer det med håndværk og design.

”Håndværk og design er jeg faktisk ked af, at jeg ikke tog på læreruddannelsen, så det fag er jeg virkelig glad for, jeg skal undervise i. Måske vil skolen give mig linjefaget på sigt”.

Fem gode råd til nye lærere

1. Sæt forventningerne ned

2. Spørg dine kolleger

3. Giv dig tid og tag det roligt

4. Fokuser på det, som fungerer

5. Pas godt på dig selv

Kilde: Blogindlæg på folkeskolen.dk - Lea B Mose og Pernille L Nielsen - læs hele indlægget her

Ungt lærerteam

Første dag har budt på mange nye ansigter, navne og informationer. Signe Halldorsson sætter stor pris på at møde kollegerne før eleverne, og hun føler sig virkelig godt taget imod.

”Alle er helt vildt søde og imødekommende. Jeg har også arbejdet på skoler før, men det var noget andet at føle, at man blev mødt med åbne arme og følte sig velkommen. Indtil videre har jeg virkelig et godt indtryk og en god mavefornemmelse af, at det er det helt rette sted for mig”.

Hun er overrasket over, at kollegerne er forholdsvis unge, og at der er så mange nye lærere på skolen.

"Jeg er kommet i et team, hvor alle er forholdsvis unge, og kemien virker virkelig god. Jeg tror på, det er rigtig vigtigt som helt nyuddannet og nyansat at blive taget godt i mod, og komme i et team man kan føle sig hjemme i".

”I det team, jeg er kommet i, er vi mellem 25 og 33 år. Det er meget ungt. Men alligevel er de meget garvede. Der må virkelig være nogle, der har været tidligt færdig med læreruddannelsen”.

Signe Halldorsson er glad for, at der er så mange, som kommer hen til hende og spørger, hvem hun er, og om hun lige er startet på skolen.

”Et godt råd til de erfarne lærere er at tage imod, at vi nyuddannede kommer med et frisk pust, har teorien på rygraden og er meget engageredeP i at komme ud og prøve alt det af, vi har lært”, siger hun.

”En fordom, jeg har om lærere, der har været i jobbet i mange år, er, at de kører undervisningen på rutinen. Men jeg ved endnu ikke, om min fordom holder stik”, siger hun og tilføjer, at hun tror, at lærere med forskellig erfaring kan få meget ud af hinanden.

Ro i maven

Lige nu glæder hun sig til at have en fast hverdag med klart fokus på jobbet.

”Jeg glæder mig til kun at lægge min energi et sted. Før havde jeg studie, faste timer og et studiejob. Jeg har været aktiv i studenterpolitik. Jeg har lavet alle mulige ting. Det kan godt blive for meget. Jeg glæder jeg mig til at falde lidt til ro og til at have fri, når jeg har fri”, siger hun og tilføjer:

”Når jeg er faldet til, så kan jeg godt finde på at starte til fodbold. Men lige nu skal al energien lægges i jobbet”.

Allerede efter første arbejdsdag følte hun en ny form for ro.

”Da jeg kom hjem i går, satte jeg mig ned og strikkede på den taske, jeg er i gang med. Det giver en helt ny ro i kroppen. Selv om der er mange ting, som jeg skal planlægge til næste uge, hvor eleverne kommer, så føler jeg mig ikke stresset. Vi har hele den her uge til det. Og der er også planlægningstid i løbet af ugen”.

Som nyuddannet lærer har hun færre lektioner end erfarne lærere og dermed mere tid til planlægningen af undervisningen. Hun har 29 lektioner af 30 minutter om ugen på skemaet.

”På papiret lyder det som drømmescenariet, men nu må vi se, hvordan det bliver”.