Debat

Størstedelen af de tilgængelige digitale læremidler er ofte gennemvædet af stereotyper og gamle informationer, skriver lærerstuderende og stifter af Lærerværen Selma Bulut.

Lærerstuderende: Lad os hjælpe med at lave digitale undervisningsmaterialer

Mens vi har diskuteret skærme i skolen, har vi glemt at inddrage de lærerstuderende, som kan bidrage med at lave spændende undervisning til de digitale læringsplatforme, lyder det fra dagens debattør.

Publiceret Senest opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Digitaliseringen i skolerne er gået amok siden starten af 2010'erne. Det mærker vi også på læreruddannelsen, hvor vi lærerstuderende næsten bliver bombarderet med idéer til digital undervisning fra forlagene.

Det ser ud, som om det endelig er gået op for undervisningsministeren og resten af skolepolitikerne, at skoleeleverne har brug for alt muligt andet udover den digitale arbejdsstation. At sidde foran en computer - både som studerende på læreruddannelsen og som elev i skolen - er kedeligt, forstyrrende for vores koncentration og så dårligt for vores kroppe på den lange bane, så vi bør begrænse skærmforbruget. Derfor er det også ironisk, at vi på læreruddannelsen undervises i at skabe spændende, dialogisk og engagerende undervisning, mens vi sidder bænket foran vores skærme.

Digitale platforme mangler perspektiver

Mange hænger fast i en skærm-eller-ikke-skærm-diskussion, og selvom vi skal tale om begrænsning af skærmbrug, skal vi også forholde os til virkeligheden på skolerne: Nemlig, at de digitale læremidler eksisterer derude. Derfor er vi også nødt til at diskutere indholdet af dem.

Størstedelen af de tilgængelige digitale læremidler, der er ude i de fleste skoler, er efter min mening ofte gennemvædet af stereotyper og gamle informationer, som ikke nødvendigvis er relevante for fagene eller elevernes hverdag, og ofte er de heller ikke godt nok didaktisk formuleret.

På læreruddannelsen lærer vi om, hvordan vi kan gøre undervisningen mere autentisk for eleverne og have flere perspektiver på en historie. Ét perspektiv fortæller nemlig hele aldrig sandheden. Dette er særligt vigtigt i et multikulturelt samfund som det danske. Derfor er det også problematisk, når indhold på onlineplatformene mangler vinkler og perspektiver.

Forlag bør hyre lærerstuderende

Jeg mener, at de store forlag, som ejer de digitale læringsplatforme, har et ansvar over for de elever og de skoler, som bruger deres materiale. Derfor bør de hyre lærerstuderende til at lave materiale i de forskellige fag. Det er en god idé, fordi mange lærerstuderende kommer med den nyeste viden om at skabe spændende og autentiske undervisningsmaterialer fyldt med diversitet, der kan være relaterbart for eleverne - og som kan inspirere til demokrati og frihed, i overensstemmelse med folkeskolens formål.

Derudover kunne jeg også ønske mig, at læreruddannelserne kunne udbyde et fag eller kursus i at lave vores egne digitale læremidler, eller måske kan det inkorporeres som en del af vores andre fag. Det kunne være mega fedt, hvis vi fik muligheden for at eksperimentere med at lave vores egne læremidler. Vi ville dermed få muligheden for at skabe nye læremidler og løfte kvaliteten af dem, der allerede ligger online, hvilket i sidste ende vil gavne eleverne ude på skolerne.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk