Læremidler

”Det er begyndt at blive pinligt, at vi har skabt et univers, hvor børnene er lænket til den samme portal”, siger Emil Sloth Andersen

Parti vil gøre københavnske skoler mere analoge: "Børnene er lænket til den samme portal"

Det var en fejl, at politikerne i København vedtog at gøre indkøb af digitale portaler til kommunens og ikke skolernes domæne. Den beslutning skal omgøres, og skolerne skal have flere penge til analog undervisning, lyder et forslag fra Alternativet.

Publiceret Senest opdateret

Er du tysklærer eller samfundsfagslærer i Københavns Kommune, så har du umiddelbart kun adgang til én fagportal, som du kan bruge til din undervisning. 

Vil du bruge andre forløb eller fysiske bøger, så er det på skolens regning – hvis der altså er penge til det.

I 2021 valgte politikerne i Københavns Kommune at centralisere indkøb af digitale portaler, samtidig med at kommunen har gennemført store besparelser på skoleområdet.

Dén kombination er et stort problem for lærere og elever i København, fordi undervisningen bliver for skærmbaseret og monoton, mener Alternativet i København, der med et nyt udspil foreslår at give skolerne pengene og valget tilbage om, hvilke digitale fagportaler de vil købe. 

Partiet vil samtidig tilføre skolerne nye penge til indkøb af analoge undervisningsmidler og ekskursioner ude af huset.

”Det er begyndt at blive pinligt, at vi har skabt et univers, hvor børnene er lænket til den samme portal”, siger Emil Sloth Andersen, der er børne- og ungdomsordfører for Alternativet i København.

Sådan vil partiet gøre skolerne mere analog

25 millioner kroner til en analogiserings-pulje:

En pulje på 25 millioner kroner, som skal anvendes lokalt ude på skolerne til analog undervisning og/eller ekskursioner, hvis skolen beslutter det.

4,5 millioner til lokale indkøb af digitale læremidler: 

Partiet vil give budgettet til indkøb af digitale portaler tilbage til skolerne.

1 million til eksperimenter med skærm-frie timer

Kilde: Alternativet Københavns

”Læreren og skolen skal have friheden tilbage til selv at vælge, hvordan de vil tilrettelægge deres undervisning, det skal forvaltningen ikke beslutte for dem”.

Lærerformand: Ja tak til mere frihed

Spørger man Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening, er udspillet inde på noget af det rigtige.

”Der kan være fordele og ulemper ved både analog og skærmbaseret undervisning, men pointen her er, at det skal være læreren selv, der vælger, hvad der giver bedst mening. Derfor er jeg stor tilhænger af, at budgettet til digitalt indkøb skal ligge hos skolerne”, siger Katrine Fylking og fortsætter.

”Man kan ikke tage en samlet og central beslutning om digitale platforme, som så giver god mening på alle skoler, ud i alle klasselokaler”.

Alternativet foreslår at sætte kommunens såkaldte byggesagsgebyr op, som vil give nye resurser, som skal bruges på mere analog undervisning.

"Hver skole får en ny pose penge, som så kan bruges på ture ud af huset, skolebøger eller andre analoge undervisningsmidler. Men det skal være op til skolerne og personalet selv", siger Emil Sloth Andersen. 

Partiet vil også sætte penge af til at lave eksperimenter med skærm-frie timer, hvis resultater skal evalueres og deles med kommunens andre skoler. Den tilgang er Katrine Fylking ikke sikker på er en god idé.

”Det er jo lidt selvmodsigende, for hvis det overordnede princip er, at læreren skal have friheden og beslutningskraften tilbage, så skal man jo ikke tvinges til at lave skærm-fri undervisning, hvis det ikke giver mening”.

Fagportalerne til de københavnske lærere

Dansk: Gyldendal, Alinea

Engelsk: Gyldendal, Alinea, Inenglishplease.dk

Matematik: Gyldendal, Alinea

Natur/teknologi: Alinea

Alle naturfag: Gyldendal

Fransk: Alinea

Tysk: Gyldendal

Samfundsfag: Alinea

Kristendomskundskab: Alinea

Historie: Alinea

Billedkunst, håndværk &design, madkundskab, idræt: Alinea

Musik: spil-smart.dk

Kilde: Københavns Kommunes hjemmeside