Anmeldelse

Inklusion
Inklusion

Et kig ned i inklusionsværktøjskassen

Den letlæste her og nu-guide baseret på forfatterens og kollegernes ”udforskning” af og erfaringer med inkluderende praksis i skolen er værd at læse og kræver ikke den store erfaring med eller viden om inklusion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Inklusion – En guide til inkluderende praksis i skolen” er et kig ned i en personlig inklusionsværktøjskasse tilhørende bogens forfatter, der er speciallærer. Bogen bygger blandt andet på cases fra dennes ”mangeårige arbejde med inklusion i folkeskolen” og henvender sig til undervisere i skolen og ”andre, som er i berøring med inklusionsfeltet uden at være særligt uddannede til at være der”. Ønsket er at give et bud på, hvad der virker i praksis, når opgaven er inklusion.

Fakta:

Titel: Inklusion

Forfatter: Kristina Rosenkrands Petersen

Pris: 200

Sider: 135

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Bogen er inddelt i to dele. I første del udfoldes forfatterens primære teoretiske grundlag. Inklusion defineres og beskrives i et skoleperspektiv, og med afsæt i systemisk tankegang redegøres for LPD (legitim perifer deltagelse), zonen for nærmeste udvikling, anerkendelsesteori og AI (appreciative inquiry).

Anden del omhandler inklusion i praksis med udgangspunkt i forfatterens og kollegers erfaringer. Her er der fokus på fem centrale områder: ”Særligt udfordrende børn”, ”Den inkluderende underviser”, ”Inkluderende tilrettelæggelse”, ”Inkluderende hjælpemidler” og ”Trivsel i inklusionsprocesser”. I begge bogens dele inddrages cases, der alle bygger på virkelige forløb, til at sætte fokus på inklusionsarbejdets problematikker og aspekter. Bogen afsluttes med forfatterens egne overvejelser om ”inklusion for enhver pris?”

Man skal holde, hvad man lover. Det gør forfatteren også. Bogen er let og hurtigt læst, og læseren behøver ingen særlige forudsætninger i forhold til inklusion for at forstå og selv kunne anvende praksisdelen. Forfatteren forholder sig heldigvis også til de udfordringer, der er i forhold til inklusion i skolen. For undervisere med større viden og erfaringer er bogen en god reminder om, hvad man - her og nu - har til rådighed af effektive værktøjer i inklusionsværktøjskassen.

En god guide til inklusion.

Powered by Labrador CMS