Debat

Debat: Kan man virkelig godt spille dén?

Publiceret Senest opdateret

Du kender det godt. Sommeren byder igen på fede sange, som faktisk ikke har overdrevet mange eller svære akkorder. Fire akkorder som gentages i samme mønster i både vers, pre-chorus og omkvæd. What’s not to like?

Her er en oplagt mulighed for at spille et af tidens store hits med 4.a. Lad os bare komme i gang! Men hvad så med teksten? Er den egentligt også egnet til klassen?

Jeg oplever igen og igen at støde på nogle fede sange, der er helt oplagte til sammenspil, hvis man blot kigger på musikkens sprog og omsætteligheden overfor børn. Men jeg må også erkende, at der er flere og flere sange, som ikke rammer den i øjet, når man så kigger nærmere på teksten.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det ærgrer mig egentligt. For sangene er jo fede. Lad os tage et eksempel som ”Stor Mand” af Tobias Rahim og Andreas Odbjerg. Jeg er helt vild med begge artister. Og jeg elsker, at de tør lege med deres kønsroller, maskulinitet og seksualitet i deres mange fortolkninger af værket.

Når Odbjerg kælent gnubber sig op ad Rahim til live-koncerter, synes jeg sådan set, at de giver et sundt billede af, at sådan kan livet også være. Mænd kan godt elske mænd. Det er befriende. Jeg hylder, at de på den måde giver stemme og plads til, at det er ok, at være som du er, uanset hvem du forelsker dig i.

Det perspektiv synes jeg er utroligt væsentligt at inddrage i skolen. Også i musikundervisningen. Så kæmpe thumbs up på den del.

Men så kommer vi til selve teksten. Her bliver det straks lidt mere uldent. Lad mig citere to linjer fra forskellige steder i teksten: ”Jeg’ i Jylland, brænder Cali-weed” og ”Du siger, du ruller op, hvis jeg rister”.

De to linjer fanger mig. For her er der ingen tvivl om, for den voksne, at vi taler om brugen af cannabis. Der bliver det svært for mig. Kan vi virkelig synge det med børn?

Personligt har jeg et afslappet forhold til cannabis. Jeg synes vi skal lovliggøre det og sælge det fra apotekerne. Score profitten og gøre økonomien for rockerne lidt mere bøvlet. Men det er ikke det, som det handler om her.

Her er konteksten cannabis og undervisningen i 4. klasse. Skal de virkelig synge om det på den måde? Sangen kommer også omkring en mindre hyldest af narkokartelkongen Pablo Escobar og det at ”føle sig som en gigolo”. Altså en mandlig sexarbejder.

Skal børn i folkeskolen virkelig synge om det? Jeg har det faktisk ret svært med den del. For hvad skal man svare den forælder, der gerne lige vil spørge ind til sangvalget efter sommerkoncerten, hvor hele familien er inviteret ind for at se lille Ida give den gas på keyboardet?

Når forælderen spørger: ”Hvorfor lige den sang?” Hvad hjælper de gode historier om fire lette akkorder og en fængende melodi med fede off-beat-gentagelser i vokalen i omkvædet? Får jeg mon forælderen overbevist om, at det er det helt rigtige sangvalg? Den er lidt svær. Ikke?

Der er virkelig mange gode sange i verden med fire akkorder. Vi skal nok gøre os umage, for at vælge de rigtige. Vi skal som musiklærere huske, at vurderingen af sangteksten skal med i vores overvejelser. Vi skal kunne stå på mål for hele sangens relevans.

Powered by Labrador CMS