Hund skaber ro i specialskole

Allerede efter en uge kan lærerne mærke, at atmosfæren bliver bedre, når Urho indtager sin plads på gulvet i den finske specialskole Kallela. I alt skal den lyse labrador retriever tilbringe seks uger som projektmedarbejder på skolen i Björneborg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hunden har hurtigt fundet sig til rette blandt skolens ofte uberegnelige elever, som viser ømhed og interesse for Urho. Hunden har ingen fordomme mod eleverne, men accepterer situationen på sine egne vilkår, når de krammer den.

"For elever, som ofte er for ivrige, er det gavnligt at mærke, at hunden ikke automatisk reagerer på ethvert råb. Mødet mellem hund og elever er på mange måder konstruktivt", siger hundens ejer, Ella Hietava, til den svenske lærerforening i Finland. Hun understreger, at den rolige hund nyder at være med i skole.

Hunde gør også gavn i almindelige klasser

Urho gør det også lettere for lærerne.

"Min filosofi er, at man ikke skal tvinge eleverne til at tale med mig. Men når Urho ligger i døråbningen, er det tydeligvis lettere for dem at komme til mig. Hvem har ikke fortalt om sine bekymringer til sin hund", spørger kurator Markus Honkonen.

Hunde kan også gøre gavn i almindelige klasser, mener Marianna Thil, der er lærer i Helsingfors. Hun har skrevet opgave om skolehunde.

"Hvis en opgave volder problemer, kan det give ekstra kræfter at kæle med hunden, indtil man er tryg nok til at fortsætte med skolearbejdet", siger Marianne Thil.