Den glade vinder flankeret af influenceren Lakserytteren og hjerneforsker Peter Lund Madsen

Roskilde-lærer tager prisen som årets naturfagslærer

Naturfagslærer på Trekronerskolen Tommy Møller Rasmussen modtog i denne uge prisen som årets grundskolelærer i den naturvidenskabelige talentkonkurrence Unge Forskere

Publiceret Senest opdateret

Det er væltet ind med lykønskninger til Tommy Møller Rasmussen, siden han til finalen i den naturvidenskabelige talentkonkurrence Unge Forskere vandt prisen som årets naturfagslærer i grundskolen.

Flere af dem fra gamle elever. Og det betyder ifølge vinderen mere end diplomet og den kontante belønning på 10.000 kroner, der følger med prisen.

"Jeg går ikke på arbejde for at vinde priser. Men at vide, man har gjort en forskel for nogen, det varmer", siger vinderen beskedent til folkeskolen.dk/naturfag.

Med prisen følger også en check på 20.000 kroner til Trekronerskolen i Roskilde, hvor Tommy Møller Rasmussen. Og de kommer til at gøre gavn.

”De kommer til at gøre en vild forskel for skolens naturfagskultur, at vi pludselig kan købe os til udstyr, vi kun kunne drømme om i sidste uge”, siger han og tilføjer, at præmiepengene nok skal gå til måleudstyr til det biolaboratorium, skolen er ved at indrette.

En fast gæst i konkurrencen

I år havde Trekronerskolen fire hold i semifinalen i Unge Forskere, og et enkelt gik hele vejen til finalen. Og det er langt fra første gang, Tommy Møller Rasmussens elever gør det godt i konkurrencen.

"Du får prisen, fordi du er en dygtig, kreativ og inspirerende lærer, der formår at få skabt et trygt miljø, hvor dine elever kan udfolde deres ideer til Unge Forskere”, lød det i motivationen for at tildele Roskilde-læreren prisen.

Ifølge Tommy Møller Rasmussen ser han det som sin fornemste opgave at holde liv i og fodre elevernes naturlige nysgerrighed.

”De kommer i mål med det, de er nysgerrige på, og undervejs tager de en masse nødvendige skridt, et ad gangen", siger han.

Og et af de skridt er at ringe til eksperter. Naturfagslæreren ser nemlig meget gerne, at eleverne bliver så dygtige, at han ikke længere selv kan følge med fagligt. Og det lykkes ofte.

Hvordan skiller man kiks fra chokolade?

Processen starter med, at læreren præsenterer eleverne for et problem, de selv skal komme med løsninger til.

Til dette års Unge Forskere-konkurrence var det at undersøge, om det nu også passer, når der står på en pakke chokoladekiks, at kiksene indeholder 38 procent chokolade. Og hvordan skiller man så chokolade fra kiks?

Nogle elever smuldrede kiksene, andre opvarmede dem, og andre igen opløste dem.

"Det er op til eleverne at komme med forslag til løsninger. Jeg arbejder meget med at starte med det blanke papir. Ingen af metoderne er rigtige eller forkerte. Men de har fordele og ulemper og kan forbedres. Og nogle gange er man nødt til at starte helt forfra", siger Tommy Møller Rasmussen.

Han har som udgangspunkt en pulje på 30 timer til at arbejde med unge forskere med talent-eleverne. Går et hold i semifinalen, udvides den til 50 timer.

”I år havde jeg 25 elever. Fire hold gik i semifinalen, og et enkelt nåede helt til finalen. Det er - hvis man spørger mig - en god investering i, at de, der måske ellers godt kan komme til at mangle udfordringer og kede sig, får lov at dyrke deres talent", siger han.