I pjecen
I pjecen "Få besøge af unge rollemodeller fra Erhvervsskolerne" kan man læse mere om, hvordan man kan få de unge ud i undervisningen. Fx i håndværk og design.

Elever og lærere er glade for rollemodeller fra erhvervsuddannelser

Det gør indtryk på elever, når de får besøg af studerende fra erhvervsuddannelserne, som kan fortælle personlige historie om, hvorfor de vil være smed eller plastmager. Det viser en ny evaluering.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både erhvervsuddannelsesaftalen og aftalen om styrket praksisfaglighed har haft fokus på at styrke samarbejdet mellem folkeskoler og erhvervsskoler for at sikre, at flere unge oplever håndværk i folkeskolen og får øjnene op for, at erhvervsuddannelserne også er en mulighed efter folkeskolen.

Erhvervsskolernes ElevOrganisation har kørt initiativet "Vejen til en Erhervsuddannelse" og en evaluering af initiativet foretaget af Rambøll viser, at noget af det, der virkelig gør en forskel for både elever, lærere og vejledere, er, at når de unge fra erhvervsuddannelserne kommer på besøg som rollemodeller på skolerne. 

"Mere end halvdelen af eleverne oplever i høj grad, at besøget fra rollemodellerne har givet dem mere viden om erhvervsuddannelserne og har gjort dem mere afklarede om deres uddannelsesvalg Flere elever oplever desuden EUD/EUX som en mulighed efter rollemodellernes besøg", fortæller rapporten. 

95 procent af lærerne og vejlederne i evalueringen har desuden været tilfreds med rollemodellernes besøg. 

Det personlige er vigtigt

Rollemodellerne har været unge fra erhvervsuddannelserne, som har været ude og besøge elever fra 7. til 10. klasse og holdt oplæg på 45-90 minutter.

Her har de fortalt om uddannelsen, men også om ders personlige historier om, hvorfor de har valgt, som de har. Og netop det personlige element er det, der gør forskellen for eleverne. 

"Jeg kunne godt lide deres historier. Det mindede mig om mig selv, jeg gik heller ikke i skole i to år, men kom tilbage igen. Og [rollemodellen] havde også ADHD", fortæller en elev.

Lærerne i evalueringen er enige: 

"Det var de helt rigtige rollemodeller til vores segment. Lidt skæv vej og en hård personlig historie. Eleverne kobler sig til de personlige fortællinger. Det ville jeg ikke kunne erstatte", fortæller en lærer. 

Hør Fridag fortælle om sin vej til gartneruddannelsen og hvorfor hun er rollemodel.

"\r\n

Evaluering af \"Vejen til\r\nErhvervsuddannelser\"

Her kan man\r\nbooke rollemodeller til besøg på skolerne

\r\n"

Læs mere

Evaluering af "Vejen tilErhvervsuddannelser"

Her kan manbooke rollemodeller til besøg på skolerne

Powered by Labrador CMS