9.b på Lindevangsskolen i udeskolens "klasserum" i skolens gård.

Udeskole: Jeg har savnet at råbe ”ti stille!”

På Lindevangsskolen på Frederiksberg møder folkeskolen.dk 9.b til et par timers udeskole i høj solskin. I dag er første dag med nye retningslinjer. Det er knapt tre måneder siden, at elever og lærere så hinanden sidst.

Publiceret Senest opdateret
Dante i skolegården foran de opslåede pavilloner, som ikke er nødvendige i solskinsvejret.
Dansklærer Henrik Lethan passer croissanter og kakaomælk ud til 9.b i udeskolen.
Liva, elev i 9.b på Lindevangsskolen, nyder at være tilbage i udeskolen efter knapt 3 måneders virtuel undervisning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To store pavilloner er slået op i skolegården på Frederiksberg, men fordi vejret er godt, samles elever fra 9.b ved skaterrampen, hvor de danner et udendørs klasserum. Det er knapt tre måneder siden, at alle har været fysisk samlet, og smilene er ikke til at tage fejl af på deres første udeskoledag.

Lindevangsskolen har fortolket undervisningsministeriets retningslinjer ud fra, hvad der gav mening for dem, og hvor mange klasser de har plads til udendørs på én gang. Derfor er 9.-årgang på skolen tirsdag og den øvrige udskoling fordelt på de andre ugedage.  

Ifølge de nye retningslinjer er det kun 9.-klasser i Hovedstadsområdet og Nordsjælland, som ikke må mødes indendørs endnu. På den baggrund har Lindevangsskolen valgt at planlægge en skoledag for 9.b med både bevægelse og udeundervising. Morgenens fysiktime foregik fx online imens dagens midterste modul var udeskole.

Idékonkurrence sætter fokus på udeskole

 "Jeg muter dig lige"

Klasselærerne Lis Zacho og Henrik Lethan lægger ud med at fortælle, at terminsprøverne for deres klasse skal afholdes online i næste uge. Det skal ses som en øvelse før de egentlige afgangsprøver, som de endnu ikke ved om bliver afholdt fysisk eller online.

"Ti stille, det her er vigtigt", råber dansklæren Henrik Lethan, imens matematiklæren Lis Zacho forsøger med at sige "mute" til en elev, ligesom de ville gøre i det virtuelle klasserum.

"Jeg har savnet at råbe "ti stille"", griner Henrik Lethan.

Efter den generelle fælles orientering ved skolegårdens skaterrampe går klassen over i Lindevangsparken. Her er det sociale i centrum. Derfor sidder nogle ved bordebænkesæt og snakker, imens andre spiller fodbold.

"I dag er det helt klart trivslen, som er i fokus. Vi har snakket meget med dem løbende om, hvordan de har det, men det er stadig rart at se hinanden fysisk", siger Henrik Lethan.  

Han har medbragt croissanter og kakaomælk til klassen i dagens anledning. Der bliver spist og stemningen blandt eleverne er god, de tager det hele afslappet.  

Online undervisning vil påvirke terminsprøver negativt

Selvom lærerne har talt meget om trivsel med eleverne i det seneste år med covid-19, så går noget af relationen såvel som det faglige alligevel tabt, når det foregår online. Det vil ifølge Lis Zacho uundgåeligt smitte af på de forestående terminsprøver.

"Vores elever er dårligere stillet fagligt til termins- og afgangsprøverne, fordi vi har haft onlineundervisning mere eller mindre igennem et helt år nu", siger hun.

Selvom eleverne er vokset op med at være sociale digitalt, glæder det Lis Zacho at eleverne har været gode til at mødes undervejs i små sociale bobler.

Udeskole kan meget - også vække nysgerrigheden hos eleverne

 Eleverne har mødtes i mindre grupper

En af de elever, som har været god til at holde det sociale bånd med klassekammeraterne ved lige, er Dante.

"Jeg har gået tur hver morgen sammen med Valdemar fra klassen. Vi bor tæt på hinanden, og vi begge har en hund, som skal luftes", fortæller Dante fra i 9.b.

Det har hjulpet ham med at holde modet og motivationen oppe under nedlukningen. Coronasituationen med virtuel undervisning og isolation var ikke, hvad eleverne forventede af deres tid som afgangselever.

"Selvom det slet ikke har været som forventet at gå i 9.-klasse, synes jeg alligevel at lærerne har prøvet at gøre det sjovt. Det har hjulpet på motivationen, når vi har lavet samarbejdsopgaver. Hvis man bare skal læse alene, så bliver det for kedeligt", siger Liva fra klassen.