Flere fransk- og tysklærerstuderende skal have mulighed for praktikperioder på en fransk eller tysk skole.

Aftale: Millioner skal få flere til at uddanne sig til tysk- og fransklærere

Der er udsigt til mangel på både folkeskole- og gymnasielærere til fagene tysk og fransk. Derfor har samtlige partier i Folketinget nu besluttet at afsætte 40 mio. kr. til at styrke området. På læreruddannelsen betyder det bl.a. nye, intensive sprogforløb.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Næsten hver tredje fransklærer er ikke linjefagsuddannet

"Sprog åbner døre til andre kulturer og har stor betydning for vores samhandel med andre lande. Især sprog i lande tættest på os er vigtige, og for eksempel Tyskland er en helt afgørende samarbejdspartner. Vi har brug for dygtige sproglærere i folkeskolen og på gymnasierne, og erhvervslivet har brug for medarbejdere, der mestrer fremmedsprog og forstår de kulturelle koder. Jeg er derfor glad for, at vi i en så bred politisk kreds kan styrke sprogfagene og løfte flere studerendes praktiske færdigheder inden for især tysk og fransk", siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen i en pressemeddelelse.

Den brede aftale afsætter 40 millioner kroner til en række initiativer på både universitets- og professionhøjskoleuddannelserne. På professionshøjskolerne skal pengene gå til intensive sprogforløb til de tysk- og fransklærerstuderende og mulighed for praktik i Tyskland eller Frankrig.

Tilføjet kl. 17:45: 

Aftalen vækker begejstring i Dansk Industri:

Pengene skal gå til:

  •  Flere undervisningstimer til studerende på tysk og franskpå universiteterne målrettet mestringen af sproget.
  • Intensive sprogforløb ud over den normerede sprogundervisningtil lærerstuderende med tysk og fransk som undervisningsfag.
  • At flere lærerstuderende kan komme i praktik i Tyskland ogFrankrig.
  • At flere kandidatstuderende på ikke-sproguddannelser kantilbydes særlige forløb, der styrker deres sprogkompetencer isammenhæng med deres kernefaglighed.

"Vi handler varer og tjenester for 340 milliarder kroner over grænsen hvert år. I 2020 eksporterede vi for 154 milliarder kroner til Tyskland. Og der er potentiale for mere. Hvis vi kan løfte forbruget af danske varer i Bayern og  Baden-Württemberg til det gennemsnitlige forbrug af danske varer i Tyskland, er det en eksport for 14 mia kr mere", siger underdirektør Mette Fjord Sørensen, Dansk Industri.

Flertal pålægger regeringen at styrke tyskundervisningen 

"At kunne begå sig på mere end engelsk er en kæmpe styrke - både i forhold til at kunne forstå og følge med i verden omkring os, men i lige så høj grad i forhold til at indgå i handel og eksportere. Mit englisch kommt man durch mit deutsch kommt man weiter", siger hun og påpeger, at Frankrig er et land, hvor der er er potentiale for at øge eksporten - ifølge en DI-analyse kan eksporten til Frankrig øges med op mod 13 mia. kr.