Sagde farvel til sin 5.-klasse for to måneder siden - nu er hun skoleordfører på Christiansborg

Folkeskolen har fået sit helt eget ordførerskab i regeringspartiet Socialdemokratiet. Den nyvalgte lærer Sara Emil Baaring glæder sig til at "nørde ned” i sin største mærkesag.

Publiceret Senest opdateret
Sara Emil Baaring var selv folkeskolelærer frem til valgkampen, og nu har hun fået folkeskolen som sit område i Socialdemokratiets folketingsgruppe.

Efter valget har folkeskolen igen fået sin helt egen ordfører hos Socialdemokratiet. Hidtil har der ellers kun været en børne- og undervisningsordfører.

Og det er ikke bare fordi Socialdemokratiets folketingsgruppe er vokset, at partiets arsenal af ordførere er blevet udvidet. Det fortæller Sara Emil Baaring, der som lærer og nyvalgt folketingsmedlem er blevet udpeget til posten som folkeskoleordfører:

”Ved at have et selvstændigt ordførerskab bliver folkeskoleområdet betonet mere, end det gjorde før. Generelt bliver vi flere, der kan nørde ned i vores områder og i de erfaringer og løsninger, der findes derude”, siger hun og fortæller, at ordførerne snart har et møde om, præcis hvordan arbejdsfordelingen mellem ordførerne skal se ud.

Udover en folkeskoleordfører er nyvalgte Frederik Vad blevet partiets ordfører for ordblindhed og trivsel, som er et helt nyt ordførerskab. Astrid Krag er børne- og undervisningsordfører.

Frisk fra klasselokalet

Sara Emil Baaring har været lærer i folkeskolen i syv år og har undervist på tre forskellige fynske skoler. Hun har været byrådspolitiker i 12 år, men i efteråret tog hun beslutningen om at stille op til Folketinget.

Og herfra gik det hurtigt. Efter en hæsblæsende valgkamp blev hun valgt ind i Fyns Storkreds med 5247 personlige stemmer. Men først i denne uge er det blevet meldt ud, hvem der har fået hvilke ordførerskaber.

”Jeg meldte ind, at jeg ønskede mig at have med børn og unge at gøre, så jeg er så glad og stolt over at få det ønske opfyldt. Noget af det vigtigste for mig og for regeringen er at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, og her spiller folkeskolen en kæmpe rolle. Det glæder jeg mig til at tage fat på”, siger Sara Emil Baaring, der selv oplever, at skolehverdagen ofte bliver mere boglig, end godt er:

”En dansktime kan jo se ud på mange forskellige måder og behøver ikke kun gå ud på at åbne en bog. Men jeg har selv mærket, hvordan manglende tid til forberedelse gør, at det er lettere at følge formlen end at tænke ud af boksen og gøre undervisningen mere kreativ”.

Mandagen er reserveret til at blive inspireret

Sara Emil Baaring bor på Fyn med sin mand og sine børn, men hun har allerede fundet en god balance mellem hverdagslivet på Fyn og Folketinget i København. Hun bor i sin lånebolig i København fra mandag aften til torsdag eller fredag, hvor hun tager tilbage til Fyn.

Mandagen bruger hun på Fyn, hvor hun har reserveret ugedagen til at tage rundt på skoler og tale med personer, der kan give inspiration til arbejdet på Christiansborg.

Selvom hun allerede savner sine elever og at undervise, har Sara Emil Baaring en hel række ting, hun gerne vil tage fat på som folketingsmedlem. Et af punkterne øverst på listen er at give folkeskolerne mere frihed til at tilrettelægge skoledagen og for eksempel forkorte den.

”Jeg har set igen og igen, hvordan det kan være helt umuligt for eleverne at fordybe sig i noget efter klokken 14. Og i stedet for at lægge 'luftere' ind i løbet af dagen, hvorfor så ikke bare give eleverne tidligere fri? Den tid ville lærerne så kunne bruge på ekstra forberedelse, som der også er alt for lidt af", sagde Sara Emil Baaring i november til folkeskolen.dk.

Derudover er udfordringer med inklusion og styrkelse af PPR-området på den nye folketingspolitikers dagsorden.