Anmeldelse

11. september 2001

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her i efteråret 2006, hvor man i store dele af den vestlige verden markerede femårsdagen for angrebene på World Trade Center i New York, foreligger der nu også en bog i serien "Vidne til historien" på Forlaget Flachs om dette emne.

Størsteparten af bogen er helliget en beskrivelse af begivenhederne, som de skete i både New York, Pennsylvania og Washington, suppleret med forskellige øjenvidneberetninger, en beskrivelse af den efterfølgende redningsaktion, de politiske reaktioner med USA's præsident i spidsen og andre statslederes tilsvarende reaktioner i dagene efter angrebene.

Bogen slutter med en beskrivelse af USA's modreaktion i efteråret 2001 mod Talebanstyret i Afghanistan, som blev udset til at være "fjenden" med Osama Bin Laden stående i kulissen. Det er således begivenhederne i 2001, som behandles i bogen.

Hvis man skal rette en kritik mod bogen, skulle det være den unuancerede vinkel på emnet. Forholdene omkring emnet ses entydigt fra en vestlig/proamerikansk vinkel, som man godt kunne provokere sine elever til at sætte spørgsmålstegn ved i dag.

Hvis man arbejder med problemfeltet "terrortrusler" i historie eller samfundsfag, så er 11. september 2001 en af flere terrorhandlinger fra de senere år.

Emnet kan også indgå i spørgsmål, som for eksempel hvorfor det var USA, som blev angrebet? Eller en diskussion med eleverne om konspirationsteorier, som nu, fem år efter, opererer med andre forslag til forklaringer på angrebene.

Men alt i alt kan historielæreren godt bruge nærværende bog som et samlet overblik over begivenhederne i efteråret 2001.