Debat

Hvem sagde »Social arv«

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdsmand: Ingeniør, tresproget korrespondent. Arbejdsmand: Kommunaldirektør, tresproget korrespondent. Arbejdsmand: Skoleinspektør. Husmand: Statsautoriseret revisor, direktør, konsulent. Husmand: Lærere, sygeplejersker - mange, 70-80 styk, og så videre.

Hertil kommer en lang række af navigatører og alt muligt andet. Men alt var stillinger, som kunne nås uden eksaminer. Alle havde vi gået i landsbyordnet udelt skole med to lærere. Jeg mindes kun at have haft salmevers og lidt regning for som hjemmearbejde - det gik i øvrigt nemt - salmeversene lærte vi i frikvartererne før timen, hvorefter vi glemte dem i frikvarteret efter. Social arv havde vi aldrig hørt noget om - derfor var vi ikke på nogen måde påvirket af sådan noget.

Kunne vi finde ud af tingene - ja, så kunne vi gøre, hvad der var muligt med hensyn til adgangsbegrænsninger og andre udefrakommende forhindringer - de er i parentes bemærket øget voldsomt, siden jeg var i situationen. De seneste tiltag med marginaliseringen af yderdanmark har bestemt ikke gjort det nemmere for dem, som gerne vil.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mit ærinde var egentlig blot at gøre opmærksom på, at det væsentlige ikke er forældrenes status og uddannelse, men at eleven sætter sig et mål, vil og så gør det.

Indledningen klargør, at det ikke er forældreuddannelsen, som er afgørende - det er elevens kunnen og navnlig vilje.

Alle vore forældre havde gået i landsbyskole ganske ligesom vi.