Fremtidens lærer på spring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der mangler 2.721 lærere på landsplan. Heldigvis synes ansøgerne igen at have mod på at søge ind på læreruddannelsen. En af dem er Michael Henriksen, 23. Han har netop søgt ind i Århus efter sommerferien, hvor han gerne vil have dansk som hovedfag og musik samt religion som linjefag og håber, svaret er positivt, når der til august kommer endelig besked om, hvorvidt han er optaget.

Hvorfor vil du gerne være lærer?

»Jeg synes, at det er virkelig spændende at arbejde med mennesker. Det er livsbekræftende, at man kan følge et barns udvikling og arbejde med den læring, de får. Jeg vil ud og lære fra mig og påvirke unge mennesker med et godt forbillede. Det er noget af det største, man kan komme til at arbejde med«.

Hvilke forventninger har du til lærergerningen?

»Jeg føler bare, at det er mit kald. Jeg har altid haft den sociale intelligens, jeg kan snakke med alle mennesker og kan altid finde en vinkel til at komme ind på mennesker. Jeg mener, man skal have en individuel indgangsvinkel til hvert barn. Man kan ikke sige, at noget skal være ens for alle, så er der nogle, som falder fra. Man skal have det enkelte barn med«.

Hvad mener du er lærerens vigtigste funktion?

»Pædagogikken er en rigtig vigtig del af det at være lærer. Det er spændende at gøre det, man siger, interessant for folk. Man skal lære fra sig, være åben og udstille sig selv. Det er noget af det, jeg ser frem til at lære«.

jwh@dlf.org