Folkeskolens leder:

Arbejdsglæde og stolthed

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er skønt at undervise og at være sammen med eleverne. Og det kollegiale samarbejde er berigende. For langt langt de fleste lærere det meste af tiden.

Det viser undersøgelse efter undersøgelse. Senest Danmarks ­Radios, hvor 9.221 lærere fortæller om deres arbejdsglæde. På trods af mediers og politikeres vedholdende pukken på skolen er 81 procent af lærerne generelt »meget tilfredse« eller »tilfredse«. På trods af kommunale, såkaldte rummelighedsprojekter. På trods af det tragikomiske elevplan-cirkus. På trods af det nationale test­projekt, hvis succes efterhånden ligner IC4-togenes. På trods af alt det er det kun 7,6 procent, der ikke er tilfredse med tilværelsen som lærer. Og kun 0,6 procent, der er decideret utilfredse. Og svarene er meget entydige: 92,1 procent begrunder tilfredsheden med forholdet til eleverne, 91,8 procent også med glæden ved at undervise og 85 procent med det positive forhold til kollegerne. På trods af pressede vilkår er lærere altså rigtig glade for indholdet i deres arbejde.

Sådan har det været i mange år. Men nu er der flere, der siger det højt. Det må være slut med at gemme sig i klasselokalet sammen med eleverne, synes mange at tænke. Gå for eksempel ind på Facebook-gruppen »For os, der synes, det er fedt at være lærer« og oplev, hvordan det bobler af arbejdsglæde og professionsstolthed. »Det er verdens bedste job. Til tider hårdt, men ungerne gør det hele værd«, hedder det i et af de seneste indlæg. Og da en person - under matematiker-pseudonymet Carl Friedrich Gauss - spurgte de glade lærere: »Hvorfor lyver I for jer selv, tumper?« fik han blot dette svar: »Hmm, tror du ikke, du er kommet ind i det forkerte forum?«

Lærere knokler. Men de oplever, at det virker, og de kan mærke, at de fleste elever er glade for det, de kommer med. De mærker, at deres indsats gør en forskel, som det hedder med en alt for slidt floskel.

Og heldigvis er det ikke kun i hverdagen, at de oplever glæden. Flere medier er også ved at finde frem til de positive historier. Sidste mandag fortalte folkeskolen.dk for eksempel om ugebladet Ude og Hjemme, som er ved at drukne i en lærersucces! For tredje år kårer bladet »Danmarks Bedste Lærer«, og hver uge portrætterer man derfor en lærer. Men redaktionen har fået så mange henvendelser fra elever og forældre, at man ikke kan følge med og må forlænge konkurrencen til sommerferien! Ja, det er fedt at være lærer. Og det er fedt, at andre også ser det og påskønner det.

I denne uge tager Folkeskolen hul på en interviewserie, hvor lærere fortæller, hvad det er, der giver dem glæde i hverdagen, og hvor de finder energien til at holde sig levende og sprudlende som undervisere. Bag disse fortællinger er tendensen klar: Vi gider ikke dukke os mere. Vi gør et godt stykke arbejde. Vi er stolte af vores fag og elevernes resultater, fortæller de.

De historier vil Folkeskolen gerne bære videre.

Thorkild Thejsen, ansv. chefredaktør, tt@dlf.org

»Centralaksen i skolen er lærergerningen. Det er i relationen mellem lærer og elever, at fremtidens samfund skabes«. Stefan Hermann, rektor på Professionshøjskolen Metropol, læs side 12