Debat

LP-modellen betyder mange møder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er sagt meget for og imod LP-modellen (LP = læringsmiljø og pædagogisk analyse). I Vordingborg Kommune er arbejdet med LP blevet det helt store pædagogiske projekt. Om det bliver en pædagogisk succes, kan kun tiden vise. Projektet skal udvikles, forskes og afsluttes i løbet af tre år.

Pædagogisk arbejde kræver tid og tydelighed i udmeldinger omkring processen og lærernes rolle i denne.

LP-projektet blev »født«, kort tid efter at kommunen og lærerkredsen for Faxe og Vordingborg havde underskrevet en arbejdstidsaftale. Faldt modellen lige pludselig ned fra oven? (Læs: fra Norge).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Aftalen betød, at de enkelte skoler selv måtte løse problemet med arbejdstid og organisering af arbejdet med modellen. Men her havde man det perfekte redskab: 155-timers-puljen.

Det kommunale LP-landskab ligner i dag et kludetæppe af forskellige løsningsmodeller. Denne forskellighed har medført en del frustration blandt kommunens lærere. Udmeldinger omkring projektet har fra starten været meget forskellige, og »sandheden« omkring LP-modellen skiftede flere gange, inden vi kom i gang.

Der har været og er mange problemfelter i forbindelse med implementeringen, her skal blot nævnes tre:

- Uddannelse af tovholdere

- Forberedelse til møder i LP-teamet

- Ventetid til møderne.

Arbejdet med modellen kan betyde, at der vil være så mange møder på skolen, at det bliver om ikke umuligt så svært at indgå en helhedsaftale for 2008/2009.