Debat

Ballademager-journalistik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»De var en flok ballademagere. I dag er de dybt koncentrerede .«.

Sådan præsenterede Folkeskolen før påske en reportage fra en 7.-klasses innovationsundervisning i Fredericia.

Journalistens ordvalg og hele tilgangen er forkert, mener cand.pæd. Helle Bjerresgaard fra Professionshøjskolen UC Syd.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

»Hvorfor vælger du at beskrive eleverne som problemet, som bøller og ballademagere? Hvorfor skriver du ikke, at det var den tidligere undervisningsform, som var problemet?« spørger hun i denne uges kommentar side 28.

Spørgsmålene er særdeles relevante. Nogle gange virker henkastede hverdagsudtryk meget stærkt på skrift, og journalisten beklager, hvis brugen af ordet ballademager i artiklen virker stødende.

Den journalistiske tilgang - vinklingen - kan altid diskuteres. Vi kunne have valgt at lægge vægten på en tættere beskrivelse af tankerne bag selve innovationsprojektet, men på den plads, der var afsat, og med den tid, journalisten havde til at besøge skolen og skrive artiklen, valgte vi at fokusere på den spændende skolehverdag, som vi mødte. Og dermed også den bemærkelsesværdigt positive forandring, journalisten fik beskrevet af lærere og elever.

Journalisten, der var på skolen én dag, har intet belæg for at fortælle bladets læsere, at det var den tidligere undervisning, der var problemet, som Helle Bjerresgaard mener.