Når Maja Vang Pedersen, en af skolens mediatorer, klarer konflikten, så holder lærer Ole Nielsen sig i baggrunden

Styr på konflikter

Elever, lærere og ledelse går sammen for at skabe trivsel på en lille vestjysk skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis fodboldkampen i frikvarteret ender i et skænderi, har eleverne på Stadil-Vedersø Skole nord for Ringkøbing løsningen lige ved hånden. Hun hedder Maja Vang Pedersen, og hun er en af skolens konfliktmæglere.

»Sådan bliver vi tit brugt«, siger Maja. »Eleverne i de yngre klasser er gode til at få fat i os, hvis de er blevet uenige om noget. Og det er meget nemmere at løse en konflikt, hvis der bliver grebet hurtigt ind«.

Maja går i 7. klasse, der er skolens ældste. Hun tog sin uddannelse som mægler eller mediator for to år siden og har siden haft stor fornøjelse af den.

»Vores skole er så lille, at alle tager hensyn til hinandens stærke og svage sider. Derfor har vi ikke så mange konflikter og drillerier, men jeg bruger også uddannelsen til selv at undgå konflikter ved at tænke mig mere om og ved at prøve at finde holdbare løsninger«, siger hun.

Mediatoruddannelsen på Stadil-Vedersø Skole er fire år gammel, og eleverne står nærmest i kø for at bruge de 10-12 timer af deres fritid, der skal til for at gå op til den afsluttende test. Her bliver de stillet en række spørgsmål om årsagerne til konflikter, og hvordan de bedst løses, og det er ikke alle deltagere, der består. Efter testen kan de, hvis der er behov for det, fungere som mediatorer, men det er en løbende proces at opnå alle færdigheder.

Trivselsråd og legepatrulje

»Eleverne vil gerne lære, hvordan de undgår konflikter, og de tager tilbuddet om en uddannelse meget seriøst. En af årsagerne er, at de har fundet ud af, at det virker at bruge en anden elev som mediator. På den måde kan de komme hele vejen rundt om årsagerne til konflikten og få den løst, så ingen bliver taber. Hvis de henvender sig til gårdvagten, går det tit for hurtigt med at finde en løsning. Resultatet kan blive, at en af parterne ikke er tilfreds«, siger lærer Ole Nielsen.

Konfliktmægling er kun et af flere initiativer, der skaber trivsel, og det samlede tiltag har ført til, at Stadil-Vedersø Skole er blevet valgt som Månedens Skole i marts.

Et af de andre initiativer er, at skolens elevråd er blevet erstattet af et trivselsråd med to repræsentanter fra hver klasse. På rådets møder bliver der sat fokus på, hvordan alle får det rarere på skolen.

»Vi tager udgangspunkt i, at det er en fælles opgave at skabe bedre trivsel, og den opgave er eleverne glade for at være med til at løse. Trivselsrådet tager mange sager op og ser det som sin opgave at sikre, at alle behandler hinanden godt i dagligdagen«, siger skoleleder Vagn Knudsen.

Legepatruljen er et andet tiltag. Patruljen består af fire elever, der er uddannet i at sætte lege i gang. Om vinteren aktiverer de andre elever i frikvartererne i skolens gymnastiksal, og om sommeren sætter de aktiviteter i gang på legepladsen.

»Ledelsen og lærerne har været igangsættere på mange af aktiviteterne, men eleverne er en afgørende brik, og de kommer til at stå for en del af aktiviteterne i fremtiden. Vi overvejer således at få trivselsrådet til at stå for legepatruljen. De første elever, der tog legeuddannelsen, går ud af skolen til sommer. Så skal der nye til. Dem bør eleverne selv finde«, siger Vagn Knudsen.

Mediation

Stadil-Vedersø Skole definerer mediation eller konfliktløsning som »En metode til at klare konflikter gennem en styret samtale og med aftaler, som de konfliktramte selv foreslår, så alle synes, de bliver retfærdigt behandlet«.

Hvis en elev har brug for en mediator, kan han eller hun henvende sig til sin klasselærer eller direkte til en mediator.

Forældre opfordres også til at henvende sig, hvis de tror, at deres barn har brug for konfliktløsning.