Debat
Der er et klart behov for flere uddannede praktiklærere, så vi sikrer, at lærerene bliver reelle medudannere, mener forperson for Lærerstuderendes Landskreds, Anneline Larsen.
Foto: Jesper Knudsen
Lærerstuderende møder op på skoler, der ikke ved, de skal starte i praktik. Det er dybt kritisabelt
Dygtige og engagerede praktiklærere kan gøre en kæmpe forskel, desværre oplever nogle lærerstuderende, at de ikke får den nødvendige vejledning, skriver Anneline Larsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I disse uger starter en masse håbefulde, nye lærerstuderende på
læreruddannelsen. Det er en forandret uddannelse, de træder ind på, for der er
kommet mere og bedre praktik. Det betyder, at de studerende fra begyndelsen vil
møde den virkelighed, der venter dem, i en ny og forbedret ramme. Folkeskolen
spiller nu en endnu større rolle som meduddanner af os kommende lærere.
Praktikken er en fantastisk mulighed for at teste vores viden af, prøve
kræfter med undervisning og få en forsmag på, hvad det vil sige at være lærer.
Men for at den skal fungere optimalt og være det læringsrum, som den er
tiltænkt, kræver det, at rammerne er på plads.
Og det er de desværre langt fra altid.
I vinteren 2024 indsamlede Lærerstuderendes Landskreds fortællinger fra over
400 lærerstuderende på læreruddannelser rundt i Danmark. Her fik vi et klart
billede af både positive oplevelser og udfordringer, lærerstuderende står
overfor i praktikken.
En ting står soleklart: Dygtige og engagerede praktiklærere gør en kæmpe
forskel. Når praktiklærerne er kompetente, har vi studerende en langt bedre
oplevelse. Som en studerende udtrykte det: "I min praktik oplevede jeg en
fagligt dygtig praktiklærer, der prioriterede sit arbejde som praktiklærer. Det
var en væsentlig del af mit udbytte".
Desværre er der også lærerstuderende, som er mødt op, uden at der var nogen,
som vidste, de kom. Flere får slet ikke den nødvendige vejledning fra
praktiklærerne i, hvordan man kobler teori og praksis. Det viser klart, at der
er behov for flere uddannede praktiklærere, så vi sikrer, at lærerene bliver
reelle medudannere. Det kræver indsigt i læreruddannelsen, vejlederkompetencer,
tid til opgaven og engagement.
Under al kritik
Praktikken giver os netop mulighed for at afprøve teorier i praksis og kan motivere
os til at færdiggøre vores uddannelse. Men det praktiske omkring praktikken er
alt for ofte under al kritik.
Der er for eksempel problemer med kommunikationen mellem praktikskolerne og uddannelsesinstitutionerne,
og det skaber frustrationer og udfordringer. En studerende beskrev det således:
"Samarbejdet mellem praktikskole og min uddannelsesinstitution er ikke
eksisterende."
De studerende bliver fanget i midten uden at vide, hvem de skal gå til. Derfor
skal vi have styrket kommunikationsvejene, så administrationen har bedre viden
om læreruddannelsens opbygning, og de studerende let kan finde frem til, hvem
de skal kontakte.
Vi føler os som uindbudte gæster
Den udstrakte praktikmodel, hvor vi er i praktik i kortere perioder over en
længere tid, fungerer ikke optimalt endnu. Mange af os føler os som ugens gæst
på skolen og har svært ved at føle os som en del af arbejdspladsen.
Integreret praktik har potentialet til at være kronjuvelen i
læreruddannelsen, men det kræver, at uddannelsesinstitutioner, praktikskoler,
ledere og lærere tager ansvar. Vi skal sikre, at rammerne er på plads, så vi
studerende kan få den bedst mulige start på vores møde med folkeskolen.
Det kræver altså en ekstra indsats at gøre lærerstuderende til en integreret
del af hverdagen, så vi ikke bare er gæster, der kigger forbi en gang i mellem.
For at forbedre praktikken og sikre at folkeskolen reelt har mulighed for at
blive meduddannere foreslår vi i Lærerstuderendes Landskreds, at:
1. Alle praktiklærere bør være uddannede, og der bør
afsættes midler til deres uddannelse.
2. Samarbejdet og kommunikationen mellem praktikskoler og
uddannelsesinstitutioner skal forbedres.
Strukturelle og langvarige forbedringer er nødvendige for at sikre, at
praktikken bliver så udbytterig som muligt. Lad os sammen sørge for, at
praktikken lever op til sit potentiale og giver os studerende den bedst mulige
start på vores hverdag i folkeskolen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk