Debat

Underminering af kerneydelsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man skruer et lønsystem sådan sammen, at det præmierer de ansattes formelle kompetencer efter såkaldte objektive kriterier, kommer de reelle kompetencer, der kun kan vurderes subjektivt, naturligvis i klemme. Så får alle 'kasketterne' løntillæg, mens kerneydelsen leveret til ug med kryds og slange dag efter dag ikke udløser andet end grundlønnen. Ansvarsbevidsthed, selvstændighed, pligtopfyldenhed og alle de andre bløde kompetencer, som bærer en skole i det daglige, tæller ikke. Men tag et kursus, gå ind i et udviklingsprojekt, find et 'særligt ansvarsområde', og det vil straks kunne ses på lønsedlen. Dertil er det nu kommet, at når der i dag tales om lærere, der er 'særligt engagerede' og bør belønnes, så sigtes der i reglen til engagementet i alt andet end lige netop undervisning af elever.

På den baggrund kan man måske godt forstå den arbejdsgiver, der vælger at vurdere lærernes arbejde subjektivt og derefter uddele karakterpenge. Det må opfattes som et desperat forsøg på at undgå at underminere skolens kerneydelse. Men det er at føje spot til skade. Der er kun én vej ud af problemet. Vi må have standset denne individualisering af lærernes løndannelse, inden den afsporer folkeskolens udvikling. Fasthold en kollektiv lønprofil. Kræv hele lønrammen forhandlet centralt. Sig nej til forlodsfinansiering.

Niels Christian Sauer

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

medlem af DLF's hovedstyrelse