Stort frafald på seminarier

Selvom seminarieoptaget er øget, kommer der færre nyuddannede ud

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ud af de lærerstuderende på 1998-årgangen er 22,5 procent allerede faldet fra uddannelsen. Tidligere har frafaldet ligget på 12 til 13 procent.

Da man tog hul på den nye læreruddannelse i 1998, øgede man samtidig optaget for at dæmme op for den kommende lærermangel. Men på grund af det store frafald, er antallet af studerende alligevel mindre, end det var på 97-årgangen.

Rektor for Haslev Seminarium, Finn Erik Larsen, siger:

'Undervisningsminister Margrethe Vestager forestiller sig, at der kommer mange flere lærere ud. I løbet af de sidste år er optagelsestallene steget fra 2.000 til 4.000. Selvom det er steget, er det ikke nok til at dække behovet - og slet ikke, når så stor en del af dem, der går i gang, falder fra'.

I Undervisningsministeriet har man ikke taget stilling til, om der skal gøres noget, når det øgede optag ikke giver flere lærere, for Margrethe Vestager mener, at frafaldet handler om, at den nye uddannelse ikke er implementeret endnu.

Formanden for Rektorforsamlingen, Per Frimer-Larsen, vil ikke give noget bud på, hvad frafaldet kan skyldes.

'Vi kan ikke sige noget om, hvad årsagen er, før vi har undersøgt det nærmere. Derfor har rektorforsamlingen nedsat et forskningsudvalg, der vil kigge på sagerne, så vi kan finde ud af, hvad frafaldet skyldes'.

Der er ikke umiddelbart noget mønster i, hvor i landet frafaldet er størst, men en rundringning viser, at 11 seminarier har oplevet frafaldet, og syv har ikke.

En del af de rektorer, der har oplevet frafaldet, gætter på, at det er den nye læreruddannelse, der er årsagen. Rektor på Skive Seminarium, Dorthe Esbjørn Holck, siger:

'På den nye uddannelse er der større deltagelsespligt. De studerende bliver stillet over for krav om aflevering af produkter på en måde, som de ikke gjorde tidligere, og de skal være mere til stede'.

Rektor Knud Munksgaard fra Holbæk Seminarium tilføjer:

'Der er et reelt problem i, at de har fire liniefag. Før lagde de studerende deres energi i de to hovedfag, og så tænkte de mindre på de andre fag. De studerende oplever de fire linjefag som en voldsom belastning'.

Formand for Lærerstuderendes Landskreds, Rasmus Møller, nævner også deltagelsespligten og indholdspresset som årsager til frafaldet. Han mener ikke, at man gør de studerende engagerede i studiet ved at betragte dem som elever, der skal holdes opsyn med. Han mener derimod, at man skulle gøre noget mere for studiemiljøet.

'Tidligere var der en stamholdsstruktur, der gjorde, at man hørte til. På den nye uddannelse føler de studerende ingen identifikation med seminariet, så de føler sig ikke forpligtede. Der er kommet for meget universitet over det'.

Rasmus Møller synes ikke, at man skal slække på de faglige krav, men efterlyser en form for personalepleje.

'Det er forkert, at man kun tester på det fag-faglige, for det personlighedsudviklende er også vigtigt. Det er det, de unge efterlyser. Jeg tror, at hvis man arbejdede mere strategisk med studiemiljøet, så ville engagementet og pligten også komme'.

Alle kan komme ind

Flere rektorer nævner det øgede optag som en årsag til det store frafald. Rektor Gert Fosgerau, Vordingborg Seminarium, tror, at fordi stort set alle nu kan komme ind, er der er flere, der bare prøver uddannelsen af. Rektor Dorthe Esbjørn Holck, Skive Seminarium, mener også, at der er mange unge, der zapper mellem uddannelserne. Hun siger:

'Der kommer helt klart nogle ind, som ikke er studieegnede. Der skal være et frafald, for vi vil ikke nurse nogle igennem, som ikke skal være lærere'.

Undervisningsminister Margrethe Vestager vil dog ikke acceptere optaget som en årsag. Hun siger:

'Jeg tror ikke, at det er rigtigt, at fordi man optager flere, så optager man også nogle, der er for dårligt kvalificerede til at gennemføre uddannelsen. Jeg tror snarere, det ligger i uddannelsens tilrettelæggelse'.

Ministeren ser frafaldet som en indikator på, at det tager et stykke tid, før en ny uddannelse bliver implementeret på seminariet.

Rektor på Blaagaard Seminarium, Laust Joen Jakobsen, mener også, at det store frafald på 98-årgangen til dels skyldes, at det hele var så nyt og forvirrende for de studerende. Han mener, at de kommende årgange vil få det nemmere, fordi uddannelsen nu er ved at finde sig selv.

De små seminarier er meget kede af det store frafald, for det kan mærkes på økonomien. Rektor Bjarne Møller Jørgensen fra Skårup Statsseminarium siger:

'Det er meget svært at planlægge undervisningen, fordi man ikke ved, hvor mange penge man har at arbejde med. Der er forsvundet 40 studerende på en årgang, og det betyder, at vi får 1,4 millioner mindre i tilskud. Det virker meget voldsomt'.

På seminarierne i København er problemet mindre. Frederiksberg Seminarium og Københavns Dag- og Aftenseminarium har ikke oplevet et større frafald. Blaagaard og Zahles Seminarier har godt nok oplevet større frafald, men de har til dels kunnet fylde op med studerende fra Jylland og Fyn.

1. år2. år3. år4. årÅrgangAntalProcentAntalProcentAntalProcentAntalProcent922262100207691,8196386,8189683,8932549100233291,5223787,8220086,3943128100286291,5276888,5271186,7953785100340490,0328886,9319184,3963722100335490,1331088,9331290,0973991100350287,7350087,7354188,7984346100368184,7337077,5994394100380886,7004255100