En forceret plan

Fint med klarere læseplaner, men det går for hurtigt, mener to faglige foreninger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formand for Danmarks Matematiklærerforening Lene Christensen og formand for Dansklærerforeningen Jens Raahauge hilser begge undervisningsminister Margrethe Vestagers nye udspil om klarere mål i folkeskolen velkommen. Ikke mindst fordi de gamle dyder i den danske skoletradition er bibeholdt, nemlig lærernes metodefrihed og elevernes trivsel.

'Det er fint, at der kommer en central udmelding, som gør, at lærerne ikke skal bruge en hulens masse kræfter på at sidde og tænke sig til, hvad børnene skal lære', siger Jens Raahauge, skoleleder på Helsingør Byskole.

'At den opgave, man skal løse, er klarere formuleret, er faktisk en gave til lærerne'.

Begge formænd er dog bekymrede for den hast, hvormed skrivearbejdet skal foregå. Nye læseplaner for dansk og matematik skal allerede være klar til sommer, resten af fagene følger i 2002 og 2003.

'Det er utopi at forestille sig, at kommunerne kan nå at få indarbejdet den faglige progression i de lokale læseplaner til august 2001', siger Lene Christensen, lærer på Bybækskolen i Farum.

Det skal gøres ordentligt

Jens Raahauge: 'Det bliver svært at få formuleret præcise krav, så de på den ene side ikke bliver rigide, og så de på den anden side bliver operationelle'.

Han anbefaler, at ministeriet samler en tænketank og giver sig tid til at gøre det ordentligt. Hvis skrivearbejdet bliver forceret, kan 'man lande på hvilken som helst af stolene, enten den, der fremmer det rigide, eller den, der faktisk bare bibeholder det vage, der er i systemet nu, men deler det op i faser'.

Han gør opmærksom på, at skrivegruppen i 1995 faktisk afleverede den nuværende læseplan for dansk sådan, at 'man kunne læse hvert delelement i den for både indskoling, mellemtrin og ældste trin'.

'Men det ombrød man i ministeriet, fordi alle læseplanerne skulle have samme opbygning. Det betød, at overblikket over forløbet i danskfaget fra fase til fase forsvandt'.

'Så hvis man er en dansklærer, der gerne vil have overblik over faget, så skal man klippe læseplanen i stykker og klistre den op på et A3-ark'.

Så tankegangen er for så vidt ens dengang og nu, men 'jeg ser gerne, at de nuværende brede mål får en opstramning på nogle felter, når det bliver gjort inden for den forståelsesramme, Margrethe Vestager har lagt frem'.

For eksempel at få fastslået, hvornår det fra centralt hold forventes, at børn skal kunne læse - efter 1. klasse, 2. klasse, 3. klasse?

'Det sidder lærerne rundt omkring i hele landet og skal tage stilling til nu. Det er at misbruge vores tid, at vi selv skal finde ud af det'.

En sådan målfastsættelse 'må bare ikke blive koblet sammen med testning og offentliggørelse af testning'.

Jens Raahauge og Lene Christensen er enige om, at evaluering skal være intern.

'Lærerne skal udvikle varierede evalueringsformer, for eksempel løbende samtaler med den enkelte elev, logbog og porteføljer', siger Lene Christensen.

Powered by Labrador CMS