Debat

Skriftlighed i praktikken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Om kort tid skal jeg have et hold lærerstuderende i praktik. I 'Vejledning om praktik i uddannelsen til folkeskolelærer' står, at 'vejledning er en struktureret samtale med pratiklæreren som leder og bør gennemføres på grundlag af et skriftligt oplæg fra de studerende'. Vejledningen kan tage udgangspunkt i praktikrapporter, episodebeskrivelser, forundringslister, undervisningsplaner med mere. I 'Aftale om praktik i uddannelsen til lærere i folkeskolen' (tilbagefaldsaftalen) står der ikke noget om, at jeg får tid til at forberede mig til vejledningstimerne. I min aktivitetsplan/mødeplan er der ikke afsat tid til forberedelse. Mit spørgsmål er derfor: På hvilket tidspunkt og i hvilket omfang skal jeg gennemlæse de skriftlige oplæg og forberede mig til vejledningstimerne?

Jens Jørn Porup

Nørre Nissum

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Svar

Svaret kan gøres ganske kort - hvis seminariet stiller krav om denne forberedelse, uden at der mellem kreds og kommune er aftalt honorering herfor, skal forberedelsen foregå inden for de vejledningstimer, seminariet har rekvireret, det vil sige inden for de 45 minutter per vejledningstime, du får betaling for.

Dette må både seminariets ledelse og praktikskolens leder orientere de studerende om, så de ikke har forkerte forventninger til, hvad praktiklærerne er forpligtet til.

Yvonne Hindsberg

kontorchef, DLF's faglige kontor