Debat

Kreativitet frem for test

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren har lagt op til, at folkeskolens centrale kundskaber og færdigheder skal udfoldes i et mere tilgængeligt sprog for 'lægmand'. Det har givet partiet Venstre en ny anledning til at præsentere sit syn på skoleudvikling i et kreativt videnssamfund: test og kontrol. Hvilke objektive parametre der kan måle menneskelig vækst, innovative kompetencer og demokratisk sindelag og samtidig tage højde for lokalmiljøets afspejling og indflydelse på regionernes folkeskoler, det har jeg svært ved at forestille mig. Især hvis resultaterne skal bibringe den oplysningssøgende nogen form for relevant information. Men det er der nok nogen, der ved mere om end jeg.

Som kommende lærer har jeg dog svært ved at gennemskue, hvilken positiv udvikling i børnenes læringsmiljø der skabes, ved at børnene måles og testes, og skolens score lægges ud på Internettet. For mig passer den form for incitamentsfremmer bedst på produktion af møtrikker, men heri gør jeg muligvis stålfabrikanter uret.

Det, der må være afgørende for en kvalitativ skoleudvikling, er den enkelte skoles evne til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, at ledelsen arbejder aktivt med kompetencestyring, at lærerne trækker på samme hammel, funderet i et klart værdigrundlag, at skolen indgår i tæt, kvalificeret dialog med forældrene og det omgivende lokalmiljø, at de fysiske rammer understøtter det pædagogiske arbejde og hjælper til at signalere, at det, der foregår, er vigtigt - og så om børnene trives og er glade og udvikler sig fagligt og menneskeligt. En kommune, der er sig dette ansvar bevidst, vil jeg med glæde sende mine børn i skole hos. Og en kommune, der er sig dette ansvar bevidst, vil jeg med glæde selv søge job hos.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg motiveres af et kreativt arbejdsmiljø, hvor jeg får bedst mulige betingelser for at lære børnene at læse og regne og hjælpe dem til at vokse som mennesker. Der er ikke meget inspiration i Venstres konkurrenceparameter.

Rasmus Møller

formand for Lærerstuderendes Landskreds og medlem af DLF's hovedstyrelse

Powered by Labrador CMS