Debat

Smæk fra Bagsmækken

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er der ikke snart nogen, der kan hjælpe med at retlede cand.pæd.psych. John Aasted Halse? Hvor er I henne alle I kolleger, der længe har gjort jer tanker om dagliglivet inden for murene? Lad ikke debatten størkne. Har vi ikke længe nok stået på sidelinjen og ydmygt hørt pååndspavernes udredning af, hvordan vi er, og hvordan vi skulle være?

I Folkeskolen nummer 48 - Bagsmækken - 'Mobning i skolen, hvor er læreren' skriver John Halse blandt andet: 'Ofte kan man opleve engagerede og fagligt kompetente lærere, som har forberedt sig nøje til deres undervisning . . .' tænk det står der, hvor glædeligt, men John Halse finder det urovækkende, for han fortsætter: 'Men ofte er disse lærere så at sige alene i klasseværelset med deres stof. Børnene overser de. Deres opmærksomhed er i alt for ringe grad vendt mod barnets sociale trivsel . . .' Jeg tror søreme, han mener det. Alt i alt to spalters bævende angst for faglighed og kundskaber plus udstilling af inderlig uvidenhed om skolens indre liv. Hvad har vi dog ikke at trækkes med! Halse, ved du hvad, børn er ikke til 'at overse'. Sådan spiller klaveret overhovedet ikke. (I øvrigt går opgaven i nogle tilfælde ud på netop 'at overse' dem, men det fører for vidt at forklare til John Halse. (Ane i kæret vidste det). Enhver lærer, der skulle gå hen at blive lovlig grebet af fagets fascination, bliver på stedet mindet om børns nærvær. Børn siger fra. Med rette og med urette. (Jo, jo, vi ved det, at der også er noget, der hedder 'de stille piger'). Tror John Halse virkelig, at den gamle lærervits: 'Jeg elsker at undervise, hvis det ikke havde været for alle de børn' nogensinde er en realitet? I så fald havde vi ikke overlevet. Det er bare så forvrøvlet - som om vi må passe gevaldigt på ikke at sætte sagen i centrum. Hellere skulle han plædere for, at vi gør os mere umage med at tilgodese de reelle bløde værdier i skolen, såsom litteraturen, kunsten, håndskriften, naturen, historien - alt det, der giver oplevelse og bygger personligheden op. Lærerne kan ikke være alene om at redde Danmark.

Jeg kender ingen lærere, der ikke betragter mobning som en dybt alvorlig sag. Jeg kender ingen klasselærere, som er ignorante over for mobning og ikke bruger megen tid, opmærksomhed og mange kræfter på at komme ondskaben til livs, men jeg kender til ulidelighed John Halses forløjede tankesæt. Og mediebårne lærermobning. Pas på, du ikke gribes af dit eget fags fascination i din velbehagelige uforstyrrethed. Og pas på ikke 'at overse' noget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Else Baggesen

Hjørring