Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi har nu arbejdet cirka et halvt år i den ændrede skolestart i Rødovre: Vi er børnehaveklasseledere, og har sat os for at evaluere det halve år.
Det har været hårdt arbejde. Den største ændring for os er nok, at vi nu er fire voksne mod tidligere to i hver børnehaveklasse. Vi er to lærere, en børnehaveklasseleder og en pædagog fra skolefritidsordningen.
Lad os for nemheds skyld kalde os A, B, C og D.
Ugens forløb ser sådan ud:
Mandag:
Lærer A har ansvaret i børnehaveklassen fra 8 til 13.
Børnehaveklasseleder C er SFO-pædagog til morgenåbning fra klokken 6 til 8, børnehaveklasseassistent fra 8 til 13 og børnehaveklasseleder med ansvar i sproggruppen fra 13 til 16.
A er nødt til at orientere C om, hvad der skete fredag fra 8 til 10.
Tirsdag:
Børnehaveklasseleder C er SFO-pædagog. til morgenåbning fra 6 til 8 og har ansvaret for børnehaveklassen fra 8 til 13.
SFO-pædagog D er assistent fra 8 til 13.
C bliver nødt til at orientere D om, hvad der skete mandag.
D må orientere C om, hvad der skete fredag.
Onsdag:
Lærer B har ansvaret i børnehaveklassen fra 8 til 13. Børnehaveklasseleder C er børnehaveklasseassistent fra 8 til 13 og -leder med ansvar i sproggruppen fra 13 til 16.
B bliver nødt til at orientere C om, hvad der skete mandag og tirsdag.
Torsdag:
Børnehaveklasseleder C er SFO-pædagog til morgenåbning fra 6 til 8 og børnehaveklasseleder med ansvar for klassen fra 8 til 13. SFO-pædagog D er assistent fra 8 til 13.
C bliver nødt til at orientere D om, hvad der skete onsdag.
Fredag:
Lærer A har ansvaret for børnehaveklassen fra 8 til 10. Lærer B har ansvaret for den fra 10 til 13, og børnehaveklasseleder C har skemafri. SFO-pædagog D er assistent fra 8 til 13.
D bliver nødt til at orientere A om, hvad der skete tirsdag og torsdag, og hvad hun hørte, der skete onsdag. D bliver nødt til at orientere B om, hvad der skete torsdag og i timerne fra 8 til 10 fredag.
Se, det er en ændret skolestart, der skal skabe helhed for både børn og voksne. Blev I forvirrede? Så læs det en gang til, for det er vores hverdag - vores arbejdsvilkår!
Ann Siebenhaar
Ulla Poulsen
Lisbeth Madsen
Nyagerskolen, Rødovre