Debat

Hulhed i helheden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har nu arbejdet cirka et halvt år i den ændrede skolestart i Rødovre: Vi er børnehaveklasseledere, og har sat os for at evaluere det halve år.

Det har været hårdt arbejde. Den største ændring for os er nok, at vi nu er fire voksne mod tidligere to i hver børnehaveklasse. Vi er to lærere, en børnehaveklasseleder og en pædagog fra skolefritidsordningen.

Lad os for nemheds skyld kalde os A, B, C og D.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ugens forløb ser sådan ud:

Mandag:

Lærer A har ansvaret i børnehaveklassen fra 8 til 13.

Børnehaveklasseleder C er SFO-pædagog til morgenåbning fra klokken 6 til 8, børnehaveklasseassistent fra 8 til 13 og børnehaveklasseleder med ansvar i sproggruppen fra 13 til 16.

A er nødt til at orientere C om, hvad der skete fredag fra 8 til 10.

Tirsdag:

Børnehaveklasseleder C er SFO-pædagog. til morgenåbning fra 6 til 8 og har ansvaret for børnehaveklassen fra 8 til 13.

SFO-pædagog D er assistent fra 8 til 13.

C bliver nødt til at orientere D om, hvad der skete mandag.

D må orientere C om, hvad der skete fredag.

Onsdag:

Lærer B har ansvaret i børnehaveklassen fra 8 til 13. Børnehaveklasseleder C er børnehaveklasseassistent fra 8 til 13 og -leder med ansvar i sproggruppen fra 13 til 16.

B bliver nødt til at orientere C om, hvad der skete mandag og tirsdag.

Torsdag:

Børnehaveklasseleder C er SFO-pædagog til morgenåbning fra 6 til 8 og børnehaveklasseleder med ansvar for klassen fra 8 til 13. SFO-pædagog D er assistent fra 8 til 13.

C bliver nødt til at orientere D om, hvad der skete onsdag.

Fredag:

Lærer A har ansvaret for børnehaveklassen fra 8 til 10. Lærer B har ansvaret for den fra 10 til 13, og børnehaveklasseleder C har skemafri. SFO-pædagog D er assistent fra 8 til 13.

D bliver nødt til at orientere A om, hvad der skete tirsdag og torsdag, og hvad hun hørte, der skete onsdag. D bliver nødt til at orientere B om, hvad der skete torsdag og i timerne fra 8 til 10 fredag.

Se, det er en ændret skolestart, der skal skabe helhed for både børn og voksne. Blev I forvirrede? Så læs det en gang til, for det er vores hverdag - vores arbejdsvilkår!

Ann Siebenhaar

Ulla Poulsen

Lisbeth Madsen

Nyagerskolen, Rødovre