Debat

Elevernes arbejdsmiljø og kvaliteten

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor er læreren, spørger John Halse fra foreningen Børns Vilkår i Folkeskolen nummer 48 i sin bagsmæk om mobning i skolen.

Lærerne er i skolen - og i Danmarks Lærerforening, Halse. Vi er fuldt beskæftigede med at udvikle samværet og undervisningen, så der kan komme øget kvalitet i elevernes personlighedsdannelse og indlæring. Det bruger vi al den tid i døgnet på, som vi ikke bruger på at forholde os til de myriader af nye krav og angreb, der ustandseligt rettes mod skolen og os.

Derfor kan du jo godt have ret i, Halse, at der skal stilles skarpere ind på mobning af børnene i skolen. Og vi er opmærksomme på det. Vi lærere ved også godt, at kvaliteten i børns liv og indlæring hænger sammen med deres vilkår. Børn udvikler sig ikke maksimalt og lærer ikke det, de kan i skolen, hvis deres arbejdsmiljø er dårligt. Det gælder selvfølgelig både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Danmarks Lærerforening har da også allerede sidste år i samarbejde med Folkeskolerådet rettet henvendelse til regeringen, for at også eleverne i Danmark kan blive omfattet af arbejdsmiljølovgivningen - eventuelt i form af en selvstændig lov.

Og med hensyn til mobning har vi netop på hovedstyrelsesmødet i november besluttet at opfordre Undervisningsministeriet til hurtigst muligt at få udarbejdet en vejledning om foranstaltninger, der kan være med til at modvirke den - med en tilføjelse om, at Danmarks Lærerforening gerne deltager i en arbejdsgruppe, der skal udarbejde en politikpå området - i logisk sammenhæng med samarbejdsprojektet 'Folkeskolen år 2000'.

Vi er nemlig også klar over, at erfaringer fra udlandet viser, at en egentlig antimobningspolitik med mere systematisk fokus på elevernes psykiske arbejdsmiljø og børnenes indbyrdes relationer kan være med til at fjerne ikke bare toppen af isbjerget, som den synlige mobning kan siges at være.

Vi samarbejder gerne med foreningen Børns Vilkår og Børnerådet og andre gode kræfter - også om det.

Efterskrift. Hvad mener du for øvrigt om børns fysiske vilkår i Danmark, Halse? Er det ikke (også) rigtigt, hvad formanden for Danmarks Idrætsforbund hældte ud over skolen i sidste weekend - at skolen svigter de unges fysik, og at folkeskolen bærer ansvaret for en forkvaklet kropsopfattelse blandt de unge, så de bliver kropsanalfabeter. Og at børn, der behersker kropslige færdigheder, har mere overskud til at lære.

Eller skulle det være samfundet, der svigter. Altså os alle sammen?

I DLF foretrækker vi i hvert fald god dialog om fælles ansvar frem for flere uovervejede forsøg på ensidig placering af skyld.

Jørgen Stampe

formand for

DLF's pædagogiske udvalg og medlem af hovedstyrelsen