Debat

Dansk kultur er dynamisk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti (DF) skriver i Folkeskolen nummer 4, at det lykkedes DF at få sætningen »undervisningen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie, jævnfør folkeskolelovens formålsbestemmelse« ind i historiefagets formål. Som det fremgår af sætningen, er dette allerede beskrevet i folkeskolens formålsparagraf. Arbejdsgruppen, som stod for ændringen af Fælles Mål for historie, mente, det ville være »dobbeltkonfekt«, men i de sidste politiske forhandlinger om de endelige formuleringer fik DF dobbelt­konfekten med.

DLF har udtalt, at dette behov for overeksponering af »dansk historie« er betænkeligt i en stadig mere globaliseret verden. Martin Henriksen skriver, at det netop i en mere globaliseret verden er vigtigt, at unge er forankret i danmarkshistorien. Det er en vigtig forudsætning for integration, at man kender sin egen kultur, hvis man skal kunne møde andre kulturer og arbejde sammen med dem - enig! Den forudsætning gælder også kulturelle mindretal inden for Danmarks grænser. I historiefagets formål står imidlertid allerede, at eleverne skal »videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer ...«.

Problemet med dobbeltkonfekten er, at man kan forledes til at tro, at »dansk kultur og historie« er en entydig størrelse, man kan finde ved at læse historiebøger. Dansk kultur er dynamisk, præget af den historie, som er danskernes, og den har vidt forskellige udtryk. Et gennemgående træk er dog, at danskeres opfattelse af demokrati indeholder en respekt for og hensyntagen til mindretal. Med den kultur i bagagen, og med en forståelse af integration som samvirke mellem forskellige suveræne kulturer, kan danske unge trygt lade sig integrere i en globaliseret verden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS