Pædagogers skæbne skal afgøres

DLF mener, at KL misbruger voldgiftskendelse om Skive Kommunes Leg og Læring-projekt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pædagoger i folkeskolen kan mod deres vilje blive tvunget væk fra en DLF-overenskomst og over på en BUPL-overenskomst.

Det kan blive konsekvensen af Kommunernes Landsforenings (KL) fortolkning af den såkaldte Skive-kendelse.

KL har udsendt en vejledning til kommunerne om, hvordan de i fremtiden skal vurdere, om en pædagog i skolestartsforsøg skal ansættes efter BUPL-overenskomst eller efter DLF-overenskomst. Derudover har KL i sidste uge været med til at afgøre en række konkrete pædagogers ansættelsesforhold i Skives projekt Leg og Læring, som voldgiftskendelsen fra januar omhandler.

KL's initiativ har fået DLF til selv at udsende en vejledning til kredse og tillidsrepræsentanter.

'Det er ret usædvanligt, at vi sender en modvejledning ud til en vejledning, som KL sender ud. Vi må konstatere, at voldgiftskendelsen i Skive-sagen er, som den er, men nu misbruger KL kendelsen ved at lægge fortolkninger ind, der ikke er belæg for. De lægger op til, at kommunerne skal misbruge deres førstefortolkningsret. De fortolker ensidigt kendelsen til fordel for den ene overenskomstpart - nemlig BUPL', siger Stig Andersen.

Voldgiftsretten afgjorde, at det er hovedparten af beskæftigelsen, der afgør organisationsforholdet - hvis over halvdelen af arbejdstiden er selvstændig undervisning med tilhørende forberedelsestid og andre tilknyttede opgaver, er det DLF's overenskomst, der gælder - hvis over halvdelen af arbejdstiden er skolepædagogarbejde, skal ansættelsen være på BUPL-overenskomst. I KL's vejledning starter optællingen med, at man afsætter 223 timer til andet arbejde - et fænomen, som kun findes i BUPL-overenskomsten. Derefter tæller man BUPL-arbejde op.

DLF derimod mener, at man bør tælle timerne i de to jobtyper hver for sig og til sidst se, hvor der er flest timer.

'Vi anerkender ikke den måde, som KL beregner hovedbeskæftigelsen på, fordi den ensidigt favoriserer BUPL. Vores vejledning skal sikre, at man har et grundlag for at finde løsninger, der er i overensstemmelse med kendelsen, som ikke vil belaste samarbejdet i skolestarten', siger Stig Andersen.

Fra 155-timers-puljen

Chefkonsulent i KL Karsten Thystrup mener, at KL's måde at beregne hovedbeskæftigelsen på svarer præcis til det, dommerne i Skive-kendelsen fastslog.

'I Skive-sagen lagde de tre højesteretsdommere BUPL's overenskomst ned over den pågældende pædagogs arbejde. Og det er det samme, vi gør', siger Karsten Thystrup.

'Det er der ikke belæg for. Timerne skal selvfølgelig tælles op i to jobtyper for sig for til sidst at se, hvor der er flest timer. Er mere end halvdelen på vores overenskomst, hører pædagogen selvfølgelig hjemme i DLF', siger Stig Andersen.

Stig Andersen mener, at et andet problem i KL's vejledning er, at KL forudsætter, at når skolefritidsordningspædagoger indgår i fælles forberedelse med lærerne, skal timerne til lærerne komme fra lærernes 155-timers-pulje, der skal gå til udvikling, lærersamarbejde og ekstra individuel tid.

Karsten Thystrup mener, at det nye i forbindelse med lærernes 155-timers-pulje er, at der vil være nogle pædagoger, der har eneansvar for undervisningen, men alligevel skal blive på BUPL's overenskomst.

'I kendelsen står, at pædagoger på BUPL-overenskomst ikke må være stillet ringere, end hvis de var på lærernes overenskomst. Det betyder, at den aftale, vi har med BUPL om arbejdstid og lønvilkår i den periode, hvor de er inde og være lige med en lærer, sikrer, at de har tid til individuel tid, udviklingsarbejde og pausetid'.

Karsten Thystrup understreger, at det betyder, at de pædagoger, der arbejder på lige vilkår med lærerne, men på en BUPL-overenskomst, dermed har deres egne timer med til 155-timers-puljen.

'KL's tolkning strider simpelthen mod vores arbejdstidsaftale. 155-timers-puljen er afsat til lærersamarbejde omkring undervisningen. Derfor kan man ikke pålægge lærerne at skulle bruge puljen til samarbejde med pædagogerne. Det forudsætter timer uden for puljen'.

Hovedstyrelsen i DLF vil tage stilling til, om der skal føres voldgift på de sager, der kan opstå, hvis kommunerne begynder at bruge KL's vejledning.

'En af de ting, som vi vil tage op, er spørgsmålet om 155-timers-puljen', siger Stig Andersen.