Debat

Hvor kører vi hen, du

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IT er på banen, det er en stor overskrift i folkeskoleloven, det skal bruges i alle fag på alle trin, så nu må vi i gang.

En anden stor overskrift, der skal bruges i alle fag på alle trin, er det praktisk-musiske element, de såkaldte æstetiske læreprocesser. Det indgår allerede og har i øvrigt gjort det i mange år i lærernes uddannelse. Alle lærere har modtaget et års undervisning i hvert af mindst to af følgende fag: musik, idræt eller billed/brugskunst. Tidligere uddannede lærere har faktisk skullet deltage i tre af fire fag. Billed/brugskunst var dengang opdelt i billedkunst og håndarbejde. Så her er vi i gang.

Med hensyn til IT, som skal indføres i alle fag og alle trin, så tales der meget om det, men der gøres ikke meget. Alle har tilsyneladende en holdning for eller imod, men kun få har en mening om hvordan. Indførelsen af IT stilles ofte i et skærende modsætningsforhold til de æstetiske læreprocesser, i særdeleshed i et indlæg i Folkeskolen nummer 44 af Marianne Bager. Men teknologiens force er netop, at de praktisk-musiske kompetencer udvikles og anvendes i nogle meget kreative arbejdsprocesser.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

IT-kørekortet er, som det ser ud i dag, et rimeligt bud på et absolut mindstemål for, hvad man som moderne og bredt orienteret folkeskolelærer kan tillade sig at have af IT-kundskaber. Dybest set mener jeg, at et IT-færdighedsniveau på linie med det, som ligger i kørekortet, bør være indarbejdet hos alle skoleelever tidligt i skoleforløbet. Kørekortet er slet ikke dækkende for en lærers behov, så derfor vil jeg da gerne tage Marianne Bagers tråd op og løseligt skitsere et par moduler til, hvad jeg vil kalde et praktisk-musisk kørekort. Bemærk venligst, at dette også er ideer til udfoldelser med eleverne.

Elementer i et praktisk-musisk IT-kørekort:

Sang (teknik, stemmetræning og hørelære) med akkompagnement, som kursisten eller eleverne har udarbejdet et arrangement til. Der forudsættes ingen særlige musikteoretiske kundskaber, blot en kort introduktion til et program. Modulet afsluttes med en indspilning og mangfoldiggørelse på cd.

Idræt. Brug video, regneark og grafiske fremstillinger i tværfaglige samarbejder med matematik og natur/teknik. En gymnastisk øvelse udført af elever optages på video, og eleverne undersøger deres bevægelsesmønstre ved hjælp af computerbehandlet gengivelse af videoen.

Se for flere og mere udførlige ideer.

IT kan bruges til næsten hvad som helst, og det er rigtigt, at man ikke kan nå at sætte sig ind i det hele. Det er heller ikke nødvendigt, hvis man arbejder i nogle hensigtsmæssige lærerteam. Så vidt jeg kan se, falder undskyldningerne og angrebene på IT-bølgen til jorden. Lærere er uddannet til at vide, hvordan man effektivt og interessant tilegner sig ny viden og færdigheder. På den baggrund er det underligt, at så mange slår sig i tøjret ved at skulle tilegne sig det, der må siges at være den fjerde kulturteknik.

Christian Tiedt

IT-underviser og studerende ved Frederiksberg Seminarium

Forkortet af redaktionen.