Debat

Alle de undersøgelser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så ved vi det! Er vi nogen, der har ventet i spænding?

Danmark på en delt cirka ottendeplads i matematik og på en delt cirka tiendeplads i naturfag.

Og hvor var det, vi lå i læsning? Nej, det vil jeg ikke rippe op i her.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og gad vide, hvor vi kommer til at ligge i 'idræt', 'sløjd', 'spidsning af blyant' og i 'total udfyldelse af kladdehæfter'?

Nu kom så EU-kommissionens undersøgelse i forbindelse med seminar om kriminalitet i byerne. Med Danmark på en førsteplads. Hvad er nu det for noget?

Jo, det viser sig, at Danmark er det fredeligste og mest trygge sted af færdes i verden.

Har dette noget med livskvalitet at gøre? Har folkeskolen et medansvar for dette?

Er det godt med alle disse undersøgelser? Hvad skal vi bruge dem til? At slå hinanden i hovedet med? Eller forsøge til stadighed på kvalificeret vis at videreudvikle vore faglige og pædagogiske indsats i folkeskolen?

At skabe fagligt dygtige elever er selvfølgelig et rigtigt mål at sætte sig. Men tænk hvis Danmark blev nummer et på alle faglige områder, men vi ikke turde gå uden for vores dør med al vores dygtighed!

Lad os videreudvikle vores folkeskole. Men lad os gøre det helhedsbetonet - både fagligt og socialt. Gad vide, om vi ikke i en sådan undersøgelse ville ligge ganske lunt i svinget.

Steen Egholm

skoleinspektør på Vindinge Skole

Roskilde Kommune