Debat

KL skal have tillid til læreren

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har været lærer siden 1992, er overenskomstansat, på »rigtig« Ny Løn og i 93-gruppen. Jeg mærker de yngre læreres løn- og pensionsforhold på min egen krop.

Rummelighed fup eller fakta

Krav om øget rummelighed og krav om øget faglighed hænger ikke sammen. Og det hænger slet ikke sammen med kommunale nedskæringer. Det giver ikke bedre vilkår for eleverne, hverken de stærke eller de svage. Tilfredse lærere, der er stolte af deres arbejde, er en langt bedre garanti for rummelighed i folkeskolen end enøjede kommunale rummelighedsprojekter. Den danske folkeskole er verdens mest rummelige. Det eneste, der ikke er rummeligt, er de kommunale budgetter og politikernes forståelse for lærernes arbejdsvilkår. Jeg vil virke for at ændre den tendens, der ligger i tiden til at nedgøre og nedvurdere det arbejde, som udføres i folkeskolen. Det handler også om at øge muligheden for at styrke lærernes efter- og videreuddannelse. Vi har brug for forbedrede og ajourførte undervisningsmidler ikke bare mere it. Undervisningsmidler er andet og meget mere end it.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Forberedelsestiden skal sikres

Forhandlinger om arbejdstid handler om andet og mere end teamsamarbejde, det handler også om den enkelte lærers ret til råderum og forberedelsestid. Kampen om disse timer skal stå mellem arbejdsgiver og arbejdstager, ikke mellem kollegerne. I skrivende stund ser det sort ud for arbejdstidsforhandlingerne. Bryder de sammen, skal der udarbejdes et nyt forhandlingsgrundlag.

DLF og lærerne må derfor i offensiven NU!

I morgen er det nemlig for sent!