Debat

Markedskræfter: Here we come

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforenings medlemmer skal 'konkurrere' på faglige, pædagogiske og menneskelige kvalifikationer.

Vi er ikke vant til at bruge ordet konkurrence, når vi taler om det vigtige arbejde med børn, men jeg tror, vi skal til det, når man vurderer den måde, politikere ytrer sig på stort set hele spektret rundt. Vi kan selvfølgelig også vælge at lukke øjnene og forholde os defensivt til problemstillingerne, men det vil ikke være tilrådeligt, når vi samtidig ønsker, at folkeskolen skal være skolen for alle børn. Danmarks Lærerforening skal fortsat være med til at sikre folkeskolen som en tryg ramme om leg og kammeratskab samt udvikling af en lang række almene, faglige, personlige og sociale kvalifikationer.

Fremtiden byder på en langt mere uhomogen medlemssammensætning, som vil forlange af os, at vi sikrer interessevaretagelsen, så alle kan føle sig lige værdsat og godt dækket ind.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I Danmarks Lærerforening organiserer vi lærere og ledere, som i fremtiden vil bestå af seminarieuddannede lærere, seminarieuddannede børnehaveklasseledere, meritlæreruddannede samt anderledes uddannede, som ansættes til at varetage undervisning og ledelse blandt andet i folkeskolen. Andre parametre vil, sammen med uddannelsesbaggrunden, være udgangspunktet for, hvilke mennesker der ansættes hvor.

I et fremtidsperspektiv skal lærerne konkurrere med blandt andre økonomer, bachelorer og jurister om at varetage ledelse i folkeskolen. Der er også lagt op til konkurrence om, hvem der skal varetage skole- og ungdomsvejledning og skolebiblioteksarbejde i folkeskoler og i ungdomscentre, i folkebiblioteker og i skolebiblioteker. I foreningen skal vi derfor definere og synliggøre, hvad vi har at byde på. Langt mere offensivt. Vi er begyndt godt ved på den seneste kongres blandt andet at vedtage professionsidealet. Foreløbig reguleres organisationsbilledet af grænseaftaler mellem de forhandlingsberettigede organisationer, men regeringen vil gerne gøre valg af fagforening frit - så hvem ved?

Arbejdsgiverne vil ganske vist få problemer med en liberalisering, idet fredspligten, som betyder en aftalt måde at konflikte på, i så fald vil være svær at opretholde. Men da alt tilsyneladende er til salg i liberaliseringens hellige navn, så hvorfor ikke også fredspligten?

Det kunne måske ligefrem tænkes, at en liberalisering af fagforeningsmedlemskab ville være en fordel for Danmarks Lærerforening?

Helen Sørensen

kredsformand, Herningegnens Lærerforening