Folkeskolens leder:

Skolesniksnak

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Altså: Eleverne skal blive dygtige til at læse, skrive og regne, og det faglige niveau skal være højt - hos både elever og lærere. Skolen må hele tiden udvikle sig, så undervisningen er bedst mulig. Når der er problemer, skal der straks gøres noget ved dem.

Ja, selvfølgelig.

Derfor foretager vi banalitetstesten: Er der nogen, der mener det modsatte?

Det er der selvfølgelig ikke.

Men sådan kunne det ellers godt se ud; se blot sidste uges to eksempler: Dansk Arbejdsgiverforenings rapport med krav til folkeskolen og tv-programmet 'Rigets Tilstand' på TV2.

Men hvad handler det hele så om? Ja, det er det straks sværere at finde ud af. I udsendelsen blev der sniksnakket og råbt om både faglighed, læsning, matematik og karakterer - og om arbejdsgivernes rapport. Folkeskolens tilstand handlede det ikke om.

- De unge er blevet gode til at drikke colaer og til at gå på McDonald, sagde administrerende direktør Søren Fischer fra Randers Tandhjulsfabrik.

- Og det er skolens skyld, fortsatte han.

- Kæden er sprunget af i skolen. Derfor har vi fået unge med nervøs spisevægring og verdens største selvmordsprocent.

Jamen, det sagde manden. Hvorefter studieværten, Trine Gregorius, tumlede videre til de næste åndrigheder.

- Det går den forkerte vej, børn læser dårligere end for ti år siden, fortalte Det Konservative Folkepartis nye skoleordfører, Brian Mikkelsen.

- Men når du får en karakter, så ved du, hvordan du kan blive bedre, forkyndte han.

Det første er forkert, og det andet er noget vrøvl. Undersøgelser viser, at eleverne i dag læser bedre end for ti år siden. Og det går hele tiden fremad, skolen har taget kritikken til sig og gør noget ved problemerne.

Og så karaktererne: Det virker selvfølgelig, når en elev får seks for en prøve. Han ser, at resultatet ikke er godt. Men han véd ikke,hvordan han kan blive bedre. Det fortæller tallet intet om.

Og så er vi tilbage ved Dansk Arbejdsgiverforening, som vil give skolerne karakterer og sammenligne dem. Så de kan blive bedre!

Hvordan det, må man spørge. Véd Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) ledelse og ansatte, hvordan de skal gøre organisationen bedre, hvis de får besked om, at DA er ringere end Dansk Industri? Selvfølgelig ikke. Sådan er det også med skolens ledere og lærere.

Folkeskolen skal udvikles. Der er meget, der kan gøres bedre. Og der er sikket også meget at lære ved at komme i dialog med erhverslivets ejere og ansatte. Men det skal være en ægte dialog på et noget højere niveau end i 'Rigets Tilstand'. Og alle parter skal være interesseret i at lytte og lære. Også kritikerne.

-th

Læs side 10

Det skal være en ægte dialog på et noget højere niveau