Debat

Velkommen på øretævernes holdeplads

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er mange år siden, det blev forbudt at uddele øretæver i folkeskolen, men det er åbenbart helt i orden verbalt at tæve sine medstuderende, når de 'kun' er meritstuderende.

Det indtryk fik jeg, da jeg læste Trine Barfods 'Velkommen om bord' i Folkeskolen nummer 43.

Og det efterlod mig lidt bekymret over det menneskesyn og den pædagogiske tænkning, hun lægger for dagen. Mener Trine Barfod virkelig, at vi som kommende kollegaer ude på skolerne er bedst tjent med at blive mistænkeliggjort, skældt ud og foreholdt facts, som ikke er i overensstemmelse med faktiske forhold. Er det udtryk for en bestemt pædagogisk tankegang, som vi ikke er blevet præsenteret for på meritlærerstudiet, eller skal Trine Barfod først vænne sig til en ny udvikling på læreruddannelserne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men der er også noget rigtigt i Trine Barfods indlæg, når hun konstaterer, at meritstuderende har en individuel baggrund. Og det er sikkert rigtigt, at det vil kræve mere af Lærerstuderendes Landskreds, hvis den skal rådgive os fagligt. Selvfølgelig kræver det en indsats at tage hensyn til den enkelte. Det gør det også i skolen - der hedder det undervisningsdifferentiering.

Vores mangeartede baggrund og kompetencer er et plus for folkeskolen. Et plus, der kan medvirke til løsning af den store opgave, det bliver at undervise i en global verden, hvor undervisningsmonopolerne forsvinder, og hvor kravene til lærerens fleksibilitet og evne til nytænkning vil være store.

Min opfordring til Trine Barfod skal derfor lyde: brug kræfterne til noget konstruktivt og kom ud på seminarierne og se, hvad vi indeholder.

Arne Ladegaard

meritlærerstuderende, Jelling Seminarium