Matematik-team

For tre år siden begyndte to Ruc-kandidater og to lærere et tæt samarbejde. Snart ligger første bog i et nyt matematiksystem færdig

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tomas Højgård Jensen og Per Gregersen sad begravet i deres speciale på Roskilde Universitetscenter (Ruc), da de blev ringet op af deres vejleder. Årsagen til opkaldet var ikke et problem med de to matematik- og didaktikstuderendes arbejde. Tværtimod. Deres vejleder havde fået et tilbud fra et forlag om at skrive en matematikbog, og da han ikke selv havde tid, sendte han bolden videre til to studerende.

De to unge mænd blev enige om at løsrive sig fra bøgerne for at frembringe en model, som ville kunne forklare deres ideer på et indledende møde med forlaget og to andre potentielle forfattere. Både forlaget og de to andre forfattere syntes om forslaget, og arbejdet på første bog i et nyt matematiksystem kunne begynde.

Forlaget havde rammer, som bogen skulle ligge inden for, men ellers fik forfatterne frie hænder.

'Vi mente, at der manglede et nyt, fagligt struktureret system med regneark og mange muligheder for at differentiere undervisningen. Desuden skulle systemet være let at overskue, så læreren kan trække på det i den daglige undervisning - ikke mindst når de tidsmæssige rammer sætter ham under pres', siger redaktionschefen for matematikafdelingen på forlaget Alinea, Erik Stenbøg.

Forlaget valgte forfatterne ud fra, at de skulle passe til dette koncept, men de mente ikke, at det var nok med teoretikere. Derfor udvalgte de to folkeskolelærere med mange års erfaring i at undervise i matematik, Kaj Jensen og Bo Boisen Pedersen.

'Det er meget væsentligt, at det er et team. Med de enorme krav, der bliver stillet til et system, så er der ikke én forfatter, der kan det hele', siger Erik Stenbøg.

Det nye team er mødtes en gang om måneden sammen med redaktionschefen og har ellers arbejdet sammen via Internettet. På den måde har de kunnet lægge forslag ud, som de andre har kunnet kommentere.

'Vi brugte en del tid på at få gruppen banket sammen. Det lugter jo langt væk af konflikter med to københavnere og to jyder, to unge og to ældre, to akademikere og to folkeskolelærere. Men efter en hyggelig weekend med rødvin kom der mere åbenhed, så vi kunne anerkende hinanden for det, vi hver især kan', siger Per Gregersen.

Det giver Bo Boisen Pedersen ham ret i og tilføjer, at han har lært mere af de sidste to års samarbejde end af fire år på Lærerhøjskolen, fordi teori og praksis her er gået op i en højere enhed.

I samarbejde med forlaget har de fire forfattere skullet udtænke skelettet til hele systemet fra børnehaveklasse til 9. klasse, selvom de skulle starte med at skrive bogen til 8. klasse.

Ifølge Erik Stenbøg var der to årsager til at begynde systemet på det klassetrin. For det første havde forlaget strategiske grunde, og for det andet er der en klar profil at gå efter i 8. klasse i modsætning til 1. klasse, hvor systemerne har en tendens til at ligne hinanden mere.

'Når man skriver en bog for 8. klasse, er man nødt til at tænke på, hvad eleverne har haft i de andre klasser, og hvordan andre forlags systemer er. I det hele taget er vi nødt til at tænke et så stort projekt grundigt igennem, for det er noget af en satsning økonomisk. Man kan jo ikke bare stoppe, hvis det ikke giver overskud', siger Erik Stenbøg.

Forfatterne har derimod ikke tænkt så meget på det økonomiske. De har arbejdet på bogen i deres fritid og får ikke penge, før bogen er udkommet. Til den tid får de provision af salget.

'Indtil der ruller et par tusind ind på bankbogen, er det et uddannelsesprojekt for mig', siger Tomas Højgård Jensen.

Bogen blev skrevet færdig inden sommerferien og er nu ude til afprøvning i 50 klasser rundt om i landet. Det betyder, at de lærere, der prøver at bruge bogen, vil komme tilbage med kritik, som forfatterne kan bruge til at ændre og forbedre. Samtidig er de gået i gang med bogen til næste årgang: 'Matematrix 9', der dog har fået lærer Lene Pedersen med i stedet for Kaj Jensen.