Folkeskolens leder:

Nej til omklamring

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indskoling var et af emnerne i Anni Herforts

beretning til kongressen i denne uge

- Der tales meget om helhed i børnenes liv, ja sågar om hele børn - jeg kender ikke nogle halve - og om hvordan skolepædagogik og fritidspædagogikken skal forenes. Selve indholdet i denne forening, er der ikke mange bud på i den offentlige debat, heller ikke fra dem der professionelt beskæftiger sig med og repræsenterer fritidspædagogikken. Debatten efterlader det indtryk, at hvis vi blot roder de to pædagogikker sammen, så bliver det hele godt og vi får hele, lykkelige børn.

- Så enkelt er det ikke. Resultatet er snarere hele pædagoger. Et forståeligt fagpolitisk mål, men ikke et redskab til at højne kvaliteten i skolen og dermed kvaliteten i elevernes udbytte af skolegangen.

- Vi har i Danmarks Lærerforening ingen reservationer over for et professionelt, tæt og forpligtende samarbejde med pædagoger. Men samarbejdet skal ske i respekt for hinandens faglige ekspertise. Fordi det er i forskelligheden i fagligheden, at styrken ligger.

- Den gode lærer har øje på barnets potentielle læringsparathed i forhold til skolens målrettede læring, mens den gode pædagog får øje på det legende barn med de mere uformelle og ukontrollerede læreprocesser, der knytter sig til denne aktivitet. At styrke samarbejdet mellem skole og fritid handler om at have øje for disse forskellige indfaldsvinkler. Og ikke om at fjerne forskelligheden. Eleverne har nemlig brug for dem begge.

- Vi har i øvrigt en lang tradition for et sådant samarbejde, det vrimler med indskolingsordninger i folkeskolen. Børnehaveklasselederen er den centrale person, der er i stand til at bygge bro mellem børnehave og skole.

- Børnehaveklasselederen har som uddannet pædagog netop den faglige ballast, der knytter sig til børnenes liv i børnehaven. Og gennem samarbejdet med lærerne i indskolingen får børnehaveklasselederen indsigt i elevernes faglige udvikling. Hertil kommer, at børnene vil have gavn af, at der yderligere er en tæt dialog mellem skolefritidsordningen, børnehaveklasseledere og lærere. Gennem et samarbejde på tværs kan vi give børnene et bedre tilbud om udvikling og læring.

- Børnehaveklasselederen har en vigtig og helt central rolle som koordinator og formidler mellem de to verdener, børnehave og fritidsordninger på den ene side og skolen på den anden. Det er en krævende rolle, og derfor lægger vi naturligvis også vægt på at børnehaveklasselederen som supplement til sin solide erfaring og uddannelse får den nødvendige efteruddannelse.

- Børn har krav på frirum. Krav på fri tid, frivilligt idrætsliv, forældretid, ret til at kede sig og selv komme i tanker om noget at foretage sig. Og ret til ikke at blive passet op og omklamret af pædagoger og lærere hele dagen i en heldagsskole med obligatorisk skolefritidsordning.

- Der skal ske en kvalitetsudvikling i og omkring indskolingen. Det er vi enige i. Danmarks Lærerforenings klare bud er, at det kan ske ved at realisere og fastholde blandt andre følgende fire punkter:

- Gør børnehaveklassen obligatorisk.

- Intensiver dialogen og samarbejdet mellem skolen, fritidsordningen, børnehaven og forældrene.

- Respekter at børn har krav på fritid, der ikke er skolerelateret.

- Sørg for at daginstitutionerne udvikler pædagogikken omkring børnenes sprogforståelse, omkring deres fornemmelse for sprogets opbygning og skærper deres interesse for bøger.

- Lad dette være grundlaget og lad os så komme videre.

Læs formandens samlede beretning på midtersiderne