Emneuge uden fast opskrift

Som optakt til emneuge om natur/teknik på Kirke-Helsinge Skole skulle lærerne blandt andet konstruere et ur, der kunne fungere. Det var en aha-oplevelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle lærere på Kirke-Helsinge Skole skulle deltage i emneugen om natur/teknik som optakt til Naturvidenskabsfestivalen. Det havde de selv besluttet for mere end et år siden. For flere af lærerne var det bestemt ikke en beslutning ud fra egen interesse, men sådan er det jo med emne-uger, og denne gang var der mulighed for at søge ekstra penge. Det trak.

Her bagefter er der lærere, der har haft en helt ny og spændende oplevelse, og andre, der mest er glade for, at det er overstået.

»Det har været utroligt spændende, og jeg har lært en ny arbejdsform, som jeg håber, vi vil fastholde fremover«, fortæller Helle Zacher Nielsen, der underviser i dansk, matematik og it.

»Vi har prøvet at opstille hypoteser og se, om de holder eller ej. Vi havde et kemishow for hele skolen, og overbygningen havde foredrag, hvor en biolog fortalte om mikroorganismer, en agronom talte om jord og en seminarielærer om pladetektonik. Vi mødte eksperter, der virkelig også kunne formidle«, siger Helle Zacher Nielsen.

»Forskerne opstiller hypoteser, måske holder de ikke, men de fører os videre. Det er en arbejdsmetode, som jeg mener, vi kan bruge på meget andet end naturfag«.

Hun fortæller, at lærerne som optakt til emneugen havde en pædagogisk dag, hvor de blandt andet fik en række løsdele og skulle konstruere et ur, der kunne fungere. Det var en aha-oplevelse.

»Vi havde taget hinanden i ed på, at emneugen denne gang ikke skulle bestå af opgaver, hvor man bare kunne gå ud fra en opskrift. Eleverne skulle selv prøve sig frem, og det er en god arbejdsform«, mener Helle Zacher Nielsen.

Kristina Essendrop glæder sig mere til næste emneuge, der skal handle om H.C. Andersen. Hun er bestemt ikke blevet omvendt af naturfagsugen.

»Det er sjovest at undervise i det, man kan og har interesse for, men emneuger skal jo tilgodese både det humanistiske og det naturvidenskabelige«, siger hun. I hendes 5. klasse har de arbejdet med lyd og hørelse, øjet og synssansen i emneugen.

»Jeg har ikke kastet mig ud i for meget med kemi og eksplosioner. Det har taget tid at sætte sig ind i noget nyt, og det har været styret af, hvad der var realistisk at gøre«, siger Kristina Essendrop, der underviser i billedkunst, musik og svømning.

hlauritsen@dlf.org