Debat

Kritik af DLF-resolution

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Offentligheden mobber systematisk lærerne for en ringe faglig indsats. Sideløbende med mobningen stilles nye og skærpede krav, samtidig med at resurserne skæres ned.

Jeg forsøgte - for andet år i træk - at få DLF's kongres til at vedtage en resolution om lærernes mildt sagt elendige efter- og videreuddannelse. Til eksempel afsætter kommunerne på Djursland kun en procent af lærernes nettoarbejdstid til efteruddannelse i skoleåret 2006-07, nemlig 16,74 timer i gennemsnit per lærer. Det lykkedes mig at få de landsdækkende tal frem på kongressen, nemlig efteruddannelse i cirka 26 timer i gennemsnit per lærer - og det inklusive transporttid. Da der selvfølgelig er tale om stærk skævdeling af lærernes efteruddannelsesmidler, må de fleste lærere klare sig uden efteruddannelse, højst et amtscentral- eller forlagsreklameindslag.

Kongressen nedstemte mit resolutionsforslag. I stedet vedtog man i resolutionen »Gør en god skole bedre« følgende: »At alle lærere skal have del i efter- og videreuddannelse for løbende at udvikle deres pædagogiske og faglige kompetencer«. Udtalelsen vil givet vække opsigt viden om.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg synes ikke, at det er »en god skole«, der ikke uddanner lærerpersonalet i stor stil, men i stedet mobber de ansatte.

Kongressen 2006 konstaterede gang på gang, at desværre kun få lytter til lærerne. Men efterfølgende vedtog man at fortsætte med mere af det samme.