Anmeldelse

Børnepsykologi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er du studerende inden for psykologi, pædagogik, socialfag, arbejder du med børn, eller er du alment interesseret i børn, tilbyder denne bog en gedigen indføring i psykologiens grundbegreber.

Bogen er bygget op over en række temaer, der fører læseren gennem en udviklingsmæssig kronologi fra den nyfødtes tilpasning til identitetsdannelse i ungdomsårene.

Bogens temaer omhandler blandt andet emner som tilknytning, kognition og sproglig udvikling.

Selv om ældre forskere som for eksempel Piaget og Vygotsky bliver særligt prioriteret af forfatteren, mens en forfatter som Stern kun nævnes sporadisk, kommer bogen bredt omkring og trækker et vidt felt af relevante kilder ind.

Bogen er let og underholdende skrevet. Man kan nemt lade sig fange ind og læse rundt omkring i bogen, hvis man ikke har lyst til at starte fra en ende af.

Det teoretiske stof er underbygget med en række beskrivelser af relevante eksperimenter, der lander teorien i den konkrete verden. Tabeller, illustrationer og små ordforklaringer letter læsningen. Ligeledes er bogen udstyret med stikords- og emneregister samt litteraturliste og navneregister, der skulle gøre det nemt at søge uddybende viden, hvis man er blevet nysgerrig undervejs.