Folkeskolens leder:

Hvad synes du selv

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fogh Rasmussens værdikamp var kørt skævt, så nu skulle fokus omgående flyttes væk fra kulturminister Brian Mikkelsens gentagne fejlskud.

Det så man klart på Folketingets åbningsdag, hvor statsministeren hamrede løs: I tre årtier har skolen kastet vrag på paratviden, indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge: »Hvad synes du selv?« Der er kun én vej fremad. Vi skal til at oppe os. Vi skal simpelthen være endnu dygtigere. Vi skal højne de faglige krav over-alt i uddannelsessystemet, lød det fra landets fornemste talerstol.

Men lærere, der følte sig angrebet, har helt misforstået meldingen, forklarede han samme aften i TV-Avisen: Jeg nævnte slet ikke lærerne, det var et angreb på 30 års skolepolitik.

Og dermed fik han understreget det, der gik som en klar linje gennem hele åbningstalen, at det også drejer sig om at drive en kile ind mellem Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre. De to partier har dannet regering sammen i årevis, det meste af tiden med en radikal undervisningsminister. Men de var uenige om sidste års folkeskoleforlig. Socialdemokraterne var med, mens De Radikale stemte imod.

Så ved at tale om rundkredspædagogik og 30 års skolepolitik kan Fogh dreje værdikampen væk fra skæve Brians larm på bagerste række og samtidig ramme De Radikale uden at kritisere Socialdemokraterne.

De Konservative leger selvfølgelig hellere end gerne med. De sendte straks partiets skoleordfører i medierne med et forslag om at teste alle elevers paratviden fra 2. klasse.

Det må vi jo se på, når vi skal dis­kutere evaluering, svarede undervisningsminister Ulla Tørnæs i første omgang.

Nej, nej, nej, det er forligsbrud, rasede både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Men med forskellige argumenter. Regeringens støtteparti, fordi forslaget var tyvstjålet fra dem, og oppositionspartiet, fordi der står i folkeskoleaftalen, at der ikke skal indføres flere test.

Mens der larmes løs i medierne, kan Anders Fogh Rasmussen læne sig tilfreds tilbage, og når gemytterne så er faldet til ro, kan der aftales et kompromis mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne om nye »faglige evalueringer« i skolen. De Konservative vil være tilfredse, fordi de får resultatet hevet i deres retning. Socialdemokraterne vil være glade, fordi de forhindrer, at det bliver endnu værre. Og De Radikale? Ja, de kan endnu en gang stå udenfor.

Går det godt eller skidt med planen, kan konstellationen holde til næste år, så man også indgår forlig om en ny læreruddannelseslov, der passer til den nye folkeskolelov med nye, skrappere evalueringer. Som ikke er konservative multiple choice-test fra 2. klasse. Og slet ikke radikal rundkredspædagogik.

Og Brian? Hvem var det nu, det var?

Jamen, det er jo en genial plan, man skal næsten være spindoktor for at udtænke sådan noget.

-th

Læs netnyhederne og side 6

Jamen, det er jo en genial plan, man skal næsten være spindoktor for at udtænke sådan noget